Forum

Gødning af haven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Betina Hjorth, 1. oktober 2011 kl. 19.27

Hej
Jeg søger hjælp, da jeg gerne vil gøde min have med andet en kundstgødning.
Jeg har haft have i 10 år, men ved faktisk ikke ret meget om dyrkning og gødning.
Haven var gammel og tilgrodet da vi købte huset. Faktisk fantastisk hyggelig.
Der er de sidste år blevet klippet hæk og græs. Køkkenhaven er temmelig tilgrodet. De bede der er, rt beplantet med bregner, vintergrønt og efeu. En mem have - tror jeg.
Men jeg vil gerne have gang i min køkkenhave. Nu er børnene blevet så store, at der kan blive tid til haven.

Jeg vil gerne vide om det er muligt, at gøde, så haven forbliver økologisk. Gøde med kompost eller "affald fra heste/høns"? Og er det nok, til at få en rimelig udbytte ?

Jeg vil gerne gøde med andet, end noget der kommer i en plastiksæk fra planteskolen. Det har vel vel været mulig i "gl. dage".
Den søde dame fra planteskolen, mente at jeg skulle købe gødning, da der ikke er nok effekt fra mine andre muligheder (kompost og gødning).

Desuden har jeg en Figentræ i en stor potte. Hvordan skal den gødens ?

Håber på nogle forslag.
Betina

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. oktober 2011 kl. 21.41

Hej Betina.

Hvis du skal have et rimeligt udbytte skal du tilføre 10-15gr optageligt N, 2-3gr optageligt P og 4-5gr optageligt K pr m2. Om du skaffer det på den ene eller anden måde, er op til din holdning. Planterne er ligeglade.

Du skal ikke regne med, at hestemøg er ret meget værd, hønsemøg er noget bedre, da der som regel er mindre strøelse i.

Der kommer nok een ind over, som ved noget om tørret kyllingemøg. Jeg kender det ikke, men er der en deklaration på, så regn ud fra ovenstående tal.

I "gamle dage" var der mødding på hver en ejendom. Der blev så taget det bedste komøg til køkkenhaven. Men det er en saga blot.

Mvh. Hans

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. oktober 2011 kl. 22.05

Hej igen.

Jeg skulle måske tilføje, hvis du er helt ny, at du ikke skal tilføre det nu. Jordtemperaturen er alt for høj, så den omsætning, som sker nu, vil vaskes ud hen over vinteren.

Hvis man vil skele til, hvordan man gjorde i "gamle dage", hvor alt blev drevet økologisk, så blev der først kørt møg ud i december på de lerede jorde, og om foråret på sandjord.

Mvh. Hans

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. oktober 2011 kl. 7.23

Hej Betina

Med hensyn til gødning af køkkenhaven.
Hvis du kommer ind i en rytme med at producere og bruge din egen kompost i din køkkenhave, så er du godt på vej ;-)

Det er min erfaring, at kompost ud fra alt havens planteaffald og noget heste- eller komøg jorden giver rigeligt med kalium (K) og Fosfor (P) til jorden. Det ved jeg ud fra jordbundsanalyser på min jord i køkkenhaven.

Kvælstofindholdet (N) har jeg ikke fået analyseret, så jeg kender ikke niveauet i min jord. Kvælstofmangel ved jeg dog at jeg ikke har, da planterne generelt vil vokse svagere og det grønne vil blive lysegrønt eller ligefrem gulligt, hvis planten mangler kvælstof.

Jeg har fint udbytte og kun enkelte planter har gullige blade (Fennikel), men det er udelukkende på grund af al den regn, som har udvasket kvælstof m.m. fra jorden.

Jeg kan varmt anbefale dig at begynde med komposten, kombineret med den grundidé, at bar jor er "forbudt" i køkkenhaven. Det giver et mangfoldigt liv i jorden...

Hvis du senere vil tilføre kvælstof til krævende afgrøder, så kan du tilføre hønse- og kyllingemøg eller kød- ben- og blodmel eller dyrke kvælstofsamlende afgrøde året før den krævende afgrøde.

Bar jord og kunstgødning virker "pænt" og "nemt" for nogle, men det er efter min personlige mening ikke en særlig givende eller engageret måde at bruge sin tid på i haven. Der er rigtig mange aha-oplevelser i arbejdet med kompost og jordække. Jeg orker ikke at beskrive disse, men prøv evt. i de første par år at dyrke et lille stykke med bar jord og kunstgødning og resten med kompost og jorddække - og oplev forskellen ;-D

PS
Hvis du læser om kompost og finder arbejdet for krævende til dine ambitioner, så gør som jeg: Byg kompostbunken (samlebunken) op efterhånden som du har plantemateriale (og møg) og fjern det nederste og omsatte materiale hvert forår.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina Hjorth, 2. oktober 2011 kl. 14.26

Tusind tak begge to.
Jeg tror jeg vil prøve med kompos og hønsemøg. Har allerede 2 opsamler til kompost og det skal jo væk, for at skabe plads til nyt.
Uden at vide det bestemt, så er der ikke meget ler i jorden. Det skulle vist være gammel skovbund. Haven ligger klods op af en skov, som også giver lidt udfordring mhp. vandning. Godt nok ingen problemer med at holde jorden fugtig denne sommer!

Er det også muligt at gøde sine potter ( udendørs potter ) med kompost og hønsemøg ?

Og hvad med drivhuset ? Er ved at få bygget et nyt stort drivhus, hvor jeg gerne vil plante direkte i jorden.

Kan godt lide idéen, med at bruge det man har ved hånden og derfor være fri for at købe for at få tingene til at gro.

Forventer selvfølgelig at der skal købes lidt forskelligt engang imellem.

Betina :-)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 2. oktober 2011 kl. 17.23

Du skal have et c/n forholdet på 25-30/1 i den omsatte kompost.
Der er mange flere næringsstoffer i kompost end der er i plastikgødningen, stoffer som dine planter har brug for.
Et år gav jeg mine rødbeder et ordentlig lag møg, blandet hønse og due møg, de største var så store som en roer.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. oktober 2011 kl. 10.27

Hej Betina Hjorth

Jeg vil foreslå, at du får lavet en jordbundsanalyse, så ihvertfald kalkindholdet kan justeres, hvis det viser sig nødvendigt. Kalkbalancen er vigtigt for, hvordan planterne kan optage andre af de næringsstoffer, som du kan bringe ud på jorden via kompostering af planteaffald og husdyrgødning.
Læs evt ekspertsvaret på spørgsmålet "Hvornår er det bedst at kalke" - bare skriv artiklens titel i søgefeltet øverst på Havenyts side.

Figenbusken i krukken kan gødes med 2 - 3 cm havekompost lagt på overfladen af krukkejorden i marts, maj og juni.
Den er ikke krævende, bare den får vand nok :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 4. oktober 2011 kl. 14.35

Mht. gødning af potter - jeg ville ikke gøde med hønsemøg, men du kan evt. lave udtræk af fx. brændenælder og gøde med det. På den måde kan du bedre styre mængden.

I øvrigt kan det godt være at hestemøg ikke indeholder super meget næring, men det er det mest fantastiske jordforbedringsmiddel der findes - husk bare at det helst skal ligge 1 år inden brug, så halm mv. er omsat.

Nyt svar til emnet »Gødning af haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gødning af haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider