Forum

»Formering« af Hasselnød

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mick Tagmos, 30. marts 2004 kl. 12.29

Hej.

Først vil jeg lige sige at jeg er meget nybegynder i haven.

Jeg har et Hasselnødde træ, og jeg kunne godt tænke mig at lave en Hasselnøde hæk. Kan jeg ikke klippe nogle (mange) grene af træet og putte dem i jorden, der hvor jeg kunne tænke mig at hækken skal være. eller skal grenene indefor i noget vand et par dage først, eller hvorledes? eller er det ikke årstiden til det endnu.

Som sagt, jeg er nybegynder, så skær det ud i pap for mig.

med venlig hilsen

Mick

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 31. marts 2004 kl. 1.42

Hej mick!

Er det en hasselnøddebusk,du har,der bare er vokset sig stor,som et træ?

Prøv at gå ind under søgeordet "hassel",
her i Havenyt. Der er omkring 3o svar, der vedrøre "Hassel..."
Ellers skriv igen,-der er altid nogen,der
har gode råd.!

Venligst Grete Z.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mick Tagmos, 31. marts 2004 kl. 9.02

Ja, jeg tror at det er en hasselnødde busk der er blev til et træ...

Jeg smutter lidt rundt og kigger efter andre råd. Tak skat du have. *S*

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martine Bach Jensen, 4. september 2004 kl. 15.31

Hvornår skal man plukke hasselnødder?

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina, 23. maj 2005 kl. 9.31

Nogle der kender en super god side hvor man kan får rigtig meget at vide om hasselnødder?!

Hilsen Nina

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja Den HelliGe, 30. maj 2005 kl. 10.12

Nogen der ved en hel masse om hasselnøder, valnøder, cashewnød, jordnød, krakmandel, pecannød og pecahe?

KnuS Nødelskeren!

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anin, 30. maj 2005 kl. 10.16

Til nødelskeren!

Hey her er en super dejlig side hvor du kan finde nogle gode opskrifter :D (jeg siger dig de SMAGER godt! :D)

www.kageopskrifter.dk/Lagkager/hasselnodmarengslagkage.htm

knuzzer Anina

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 30. maj 2005 kl. 21.29

Hej Nina.

Vedr. Hasselnødder. Gå ind i "søg" her oppe i højre hjørne,på Havenyt's hjemmeside,-Skriv: "hasselnødder" og du får omkring 18 henvisninger.

Til Anina,-Tak for alle de lækre kageopskrifter,-det har jeg manglet.Nu kan vi få bugt med alle vores nødder.

Venligst Grete Z.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 13.45

Hej Mick
Selvom det er længe siden du har ønsket svar om formering af hassel er det vel aldrig for sent.

Du kan ikke få rod på hassel ved stiklinge. En forkert opfattelse hos mange er, at man kan lave rødder på stiklinge i vand. Der er intet, der er mere forkert.

Stiklinge skal have rod i et medie der både er luftigt (det manger i vand) og noget der kan forsyne stiklingen med tilpas næring og holde dens rødder fugtige og tilpas varme, så der sættes mange rødder.

Der er ingen hurtig måde at lave rødder på hassel, men måden man laver rødder på storfrugtet hassel, rødbladet hassel er enten nedkrogning i et par år eller på følgende måde:
Modertræet plantes dybt – eller lad det stå hvor det er. I april skæres det ned i ca. 12–15 cm højde. Når foråret kommer vil der skyde en masse nye skud fra stubben. De får lov at vokse og så snart de er 10 cm over stubbens top – hyppes jord op over dem, så toppen af skuddene stadig er over den hyppede jord. Hypningen gentages hver 14. dag og der vandes, så den hyppede jord altid er tilpas fugtig. Til efteråret – når bladene falder vil der være rødder på de fleste nye skud. De klippes af, når jorddyngen er spredt tilbage hvor den kom fra og vi kan starte et nyt år med stubben. De nye planter kan plantes ud på blivestedet eller sættes i planteskole et års tid – og her har vi rene kopier af moderplanten, så de bliver med nøjagtigt samme egenskaber, d.v.s. kan moderplanten sætte "blå nødder" – gør de nye det også.

God held med formeringen – eller så nogle hasselnødde om efteråret og hold musene væk i løbet af vinteren – så får du masser af "gratis hassel" næste år.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kira, 4. maj 2006 kl. 8.44

Hejsa:)

hvor vokser hasselnødder?

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Pedersen, 31. august 2006 kl. 23.41

Hej er der nogen der ved om der er nogle steder på sjælland man kan plukke hasselnødder,jeg bor i valby og er meget glad for hasselnødder.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.O., 19. marts 2007 kl. 10.30

Jeg har hasselnøddetræer eller buske i min mark, men der er nu ikke så meget på dem, at jeg gider plukke dem, så det lader jeg dyrene om.

Jeg har hørt at man skal plante nogen mere forædlede sorter ind imellem, for at få en bedre bestøvning. -måske noget lignende som med æbletræer.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 20. marts 2007 kl. 17.54

Hej J. Olsen
Du skal plante vilde hasselbuske – så får du ordentligt bestøvet. Altså de billige frøformerede, der ellers kan bruges i læhegn.

www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »»Formering« af Hasselnød«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > »Formering« af Hasselnød

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider