Skrevet af: Camilla Bank, 25. september 2011 kl. 13.45
Hej. Min aubergine har vokset sig rigtig fin i år, men ikke fået en eneste frugt (og kun få blomster). Så tænkte jeg at jeg ville prøve at overvintre den. Hvad har i der ude af erfaringer med det?
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. september 2011 kl. 14.15
Så vidt jeg kan læse mig til, er den enårig, desværre...
De er ret varmekrævende og ikke vilde med fugt - hvordan har du haft din stående i år, og hvornår har du fået den?
De giver bedst i drivhus, men er desværre højt elsket af bladlus og spindemider, så det kan være lidt bøvlet at dyrke den.
Du skriver, at der ikke er ret mange blomster på den - måske har du gødet den for meget?
Skrevet af: ’Trine Petersen, 26. september 2011 kl. 13.11
Aubergine kan vist ikke overvintres, så du må glæde dig over at du har haft en smuk plante at se på gennem sommeren.
Det kan godt lade sig gøre at få auberginer på sine planter - selv i en sommer som denne. Jeg har haft både alm. aubergine og mini auberginern og begge dele har givet fint med frugt. Jeg har aldrig oplevet spindemider i dem (og har 7-9-13 slet ikke haft de stygge væsener i mit drivhus i år), men masse af lus.
Mine auberginer står i vestsiden af drivhuset, 2 i en plantesæk på en kapillærkasse. jeg skygger kun ved helt ekstremt solskin og varme, ellers får de solen på sig og jeg vander og gøder dem ret moderat (og jo, det kan man godt i en kapillærkasse......... .o)) Min erfaring er at miniauberginer er lidt nemmere at have med at gøre end de almindelige så det anbefaler jeg altid at man starter ud med - og så smager de fantastisk!
Prøv igen til næste år - du kan plante dem ud i drivhuset sammen med agurkerne - og husk altid god udluftning.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Overvintring af aubergine