Skrevet af: Sonja Kristensen, 31. august 2011 kl. 16.46
Jeg har fået en stor blok montebresia. Min nuværende havejord er meget tung. Til foråret vil jeg have lavet et bed med lettere jord. Kan jeg sætte de Montebresia, jeg har fået i en stor krukke og stille dem op af husmuren, og først plante dem ud i haven til foråret. Ved de ikke er 100% vinterhårdfører og ved de ikke overlever i min jord vinteren over. Det har jeg tidlige prøvet
Skrevet af: Henry G., 31. august 2011 kl. 20.41
Hej Sonja hvis du har mulighed for at sætte krukken et beskyttet sted, så er det bedre at tage planterne ud af krukken, grave et for stort hul, fylde sand i, sæt planterne deri fyld op med sand ca.5 cm. dette gør du så sent som muligt før frost, derefter lægger du løv eller andet frostsikrende materiale ovenpå.
Det letteste ville dog være at tage planterne op af jorden, tørre dem og hænge dem et frostfrit sted med top på, der klippes af når de plantes på blivestedet. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Sonja Kristensen, 31. august 2011 kl. 21.26
Mange tak Henry G. Må jeg godt bare tage klumpen ind nu? og skal jorden rystes af? Der er jo masser af grønne blade på.
ja, undskyld hvis jeg spørger dumt.
Skrevet af: Henry G., 31. august 2011 kl. 23.28
Hej igen Sonja det bedste er at lade krukken med planterne stå ude så længe som muligt, for at knoldene kan "modne"
d.v.s. næringen fra de grønne blade trækker ned i knoldene, derved er der større chance for at få mange blomster næste år. Til den tid er det en fordel at dele dine knolde i flere huller, da for mange planter sammen, giver få og små blomster. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Sonja Kristensen, 1. september 2011 kl. 9.47
Mange mange tak, henry G. Det vil jeg gøre. Mange tak for din store hjælp.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Montebresia