Forum

Beskæring af nyt pæretræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maigen Jensen, 15. august 2011 kl. 9.42

Hej
Jeg har et lidt sølle pæretræ i haven som jeg købte for 3 år siden. Det er ikke rigtig vokset siden, formentlig pga angreb af insekter som spredte sig til alle havens bærbuske. Insekterne har jeg vist nok fået styr på nu. Men jeg har brug for at vide hvordan jeg beskære træet. Måske kan det ikke reddes, men jeg vil gerne prøve.
Træet har en lang stamme (med meget få skud) som slet ikke er stærk nok i vinden og så har det lavet 2 skud helt nede ved jorden som har fået en del blade i år. Jeg har hørt jeg skal fjerne de nederste skud, er det rigtig mon? Hvordan får jeg et pæretræ ud af det ?
Håber en kan hjælpe med hvordan jeg gør og hvornår
Vh Maigen

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. august 2011 kl. 10.16

Hej Maigen
Helt rigtigt - fat i saksen og fjern de grene, der sidder så lavt, at du alligevel ikke vil have dem, ellers har du et godt udgangspunkt til at komme videre. Vil du have træet nogenlunde lige, finder du en pind, evt. bambus eller hasselkæp og stikker i jorden, binder stammen til den så træet er lodret.
Næste step er at du skal lave træet nogenlunde symetrisk. D.v.s. højst 4 blivende sidegrene pr. 40-50 cm i højden og de er bedst, hvis grenvinklen fra stammen er over 50 grader, grenene kan evt. bindes ned med forgængelig snor, når de ikke er tykkere og de bindes til stammen for at have samme afstand uanset om det blæser eller andre påvirkninger.
Det ser ikke ud som om træet har skudt så meget, at du behøver klippe i toppen, men aller vigtigst er at du fremover udelukkende har en og kun en stamme. Når træet så når den højde, at du beslutter at det ikke skal være højere, klipper du lodrette skud i såvel top som på sidegrene hvert år i august eller første halvdel af september.
God held - og det er nu, der skal klippes.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 15. august 2011 kl. 17.52

Min frugttræer har mange lodrette grene (vanris?). hvornår skal klippe for at undgå dem? håp

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. august 2011 kl. 18.38

Hej Hans Åge
En god huskeregel er at hvis vi klipper i vinterperioden - øger det vækst og giver mange vanris, (ved kraftig beskæring) - og hvis vi klipper om sommeren - juli til midten af september, begrænser vi træets vækst og får ikke nær så mange vanris.
Og så skal vi lige huske at det kun er pære- og æbletræer, der må klippes i om vinteren. Stenfrugt som blommer og kirsebær skal helst have fuldt udviklede blade, før saksen tages frem.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maigen Jensen, 15. august 2011 kl. 19.49

Tusind tak for det lange og grundige svar, det er jeg glad for!
Det er meget brugbart :)
Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men skal jeg skære i en bestemt vinkel/retning?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. august 2011 kl. 22.00

Hej Maigen
Her er ingen dumme spørgsmål, i hvert fald ikke som jeg ser det. Alle skal kunne være med.
Normalt skærer vi tynde grene af, så snittet følger længderetningen på det, der bliver siddende, d.v.s. længderetningen på den tykke gren eller stamme. Der må ikke skæres ind i det nærmest rillede eller lidt knudrede lag i barken, som er helt inde ved hvor grenen kommer ud, det kaldes sårhelingslaget, men lige udenfor det, og så heller ikke længere ud.
Hvis der fjernes store grene, bruger vi en lidt anden metode, og ideen er for at få lukket såret hurtigst muligt. D.v.s. grene over 4-5 cm i diameter, her skærer vi midt mellem vinkelret på grenen, der fjernes og parallelt med stammen/grenen, der bliver tilbage.
Håber det er brugbart, men vigtigst er at der ikke bliver grenender tilbage, på hverken 2 cm eller længere, det der kaldes "hatteknager", for de giver anledning til at der kan gå råd i såret og træet på længere sigt bliver hult.
Hvis vi helt vil undgå at der kan gå sygdomme ind via grene der fjernes, kan de fjernes i en 2-trins fjernelse. Først fjernes så meget af grenen, at der kun er den sidste lille sidegren tilbage, som der er blade på. Året efter fjernes resten så helt ind til stammen og forinden har træet selv fundet ud af at denne gren ikke forsyner træet med energi og vil selv lukke af inde ved stammen.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 16. august 2011 kl. 14.24

En stor tak til Boi Jensen for dine gode svar.
Det er dejligt at få seriøse grundige hints fra en erfaren mand.
Meget lidt af dine anvisninger viste jeg noget om, men nu vil jeg her meget snart klippe mine æbletræer frem for i januar, som jeg engang fik at vide var den rette måned.
Det er derfor, at mine træer kvitterer med vanris.

Nyt svar til emnet »Beskæring af nyt pæretræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring af nyt pæretræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider