Forum

Beskæring af æbletræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maigen Jensen, 15. august 2011 kl. 9.27

Hej
Jeg har aldrig prøvet at beskære et træ før og jeg har et æbletræ i haven som sætter så mange blomster og æbler at jeg må gå og fjerne ca 3/4 af dem for ikke at grenene knækker. Træet er ikke så stort, vil tro ca 5 år gammelt og den øverste gren 2 meter høj :)
Jeg vil gerne have det bliver meget højere men ved ikke hvordan jeg får det til at bruge energien på det fremfor de overflødig mange æbler. Skal man skære de nederste grene af?Håber der er en venlig sjæl som kan forklare mig hvordan jeg gør uden at ødelægge træet. Jeg syntes det ser ud til at nogle af grenene har en »forkert« retning (nedad eller indad) og da jeg intet har gjort ved træet før er nogle af grenene lange og slanke (måske derfor den ik kan bære æblerne).
Hvordan?, hvad sker der når jeg gør hvad? og hvornår skal jeg gøre det?
Vh Maigen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. august 2011 kl. 10.21

Hej Maigen
Træet er for tæt - og du skal finde ud af hvilken form, du vil have, f.eks. skal det være et træ, du kan sidde under med et lille havebord eller vil du have flest mulige æbler?
Nogle af de nederste grene fjernes helt, lodrette og indadgående grene fra sidegrene fjernes helt og træet laves enkeltstammet. Straks vil du se at træet måske ser ganske anderledes ud og der kommer meget mere lys ind i træet. Dernæst har du nogle af sidegrenene, der måske er for lange - de skal helst være lige lange - i hver grenkrans for sig, d.v.s. de nederste skal være længere end de, der er ovenover, og de øverste skal være de korteste. Dette for at de alle får så meget lys, at de overlever. Du må leve med at i denne omgang går der nogle æbler til spilde, men sådan er det, når du ikke har været i gang i tide.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maigen Jensen, 16. august 2011 kl. 8.52

Hvor er det skønt med hjælp! Hvis jeg skal følge de råd du her har givet for hvilke grene der skal væk, så er det temmelig mange af dem. Er der nogen sådan "regler" for hvor mange jeg må fjerne af gangen/pr år? Træet er jo ikke så gammelt, så jeg er lidt bange for at skære for mange af på en gang. Måske jeg skal vente med nogen af dem til næste år

Enkeltstammet? det ord forstår jeg ikke lige

Nyt svar til emnet »Beskæring af æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring af æbletræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider