Forum

Fjerne bælge fra sennep (grøngødning)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Per Madsen, 8. august 2011 kl. 2.53

Hej

Sikker et dumt spørgsmål men...Jeg såede sennep på et bart stykke jord som grøngødning for et par måneder siden...Skal jeg hen og fjerne bælge fra planterne, inden jeg lader dem visne ned til efterår/vinter? Ellers får jeg vel sennep over hele jordstykket næste år? Hvad gør I?

Per

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 8. august 2011 kl. 6.23

Hej Per.

Det er et meget fornuftigt spørgsmål.

De olieholdige frø kan ligge mange år i jorden, hvis de bliver arbejdet for langt ned.

De fleste frø vil ikke spire før til foråret (spirehvile), så der vil du få bøvlet med at bekæmpe dem.

Du skal fjerne dem inden de bliver så modne, at de begynder at drysse. Så har du stubbene og rødderne til jordforbedring.

Mvh. Hans

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Madsen, 8. august 2011 kl. 22.11

Hej Hans

OK...mange tak for svaret...Jeg vil gøre som du foreslår. Jeg vil også gemme frøene, så jeg har til næste sæson.

Igen...tak for hjælpen!

Per

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 8. august 2011 kl. 22.30

Hej Per.

Hvis du vil gemme frøene til udsæd næste år, skal du gøre som vi gør med noget raps:

Lad dem stå på roden så længe, som du tør inden de bliver så modne at bælgene bliver for tørre.

Skær dem af med en god stilk og læg dem til eftermodning på et cementgulv eller lignende.

Lad dem ligge sådan i 14 dage, så har du noget prima udsæd til næste år.

Mvh. Hans

Nyt svar til emnet »Fjerne bælge fra sennep (grøngødning)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Fjerne bælge fra sennep (grøngødning)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider