Skrevet af: Hanne Olsen, 30. juli 2011 kl. 20.20
Hej
Jeg vil gerne have hindbær og brombær i haven, men ønsker ikke at de skal brede sig for meget. Jeg tænkte at jeg kunne prøve at plante dem i store baljer, som jeg graver ned i jorden. Med huller i bunden så vandet kan komme ud. Men kan det overhovedet lade sig gøre?
Mvh Hanne
Skrevet af: Birgit H., 30. juli 2011 kl. 22.29
Hejsa det kan du sagtens. Men fik af vide af en gartner St når msn begrænser området omkring den så bliver planten/udbyttet derefter. Du fik sikkert få fine hindbær men hvis du tog en plante ved siden af der voksede frit så tror jeg den ville have flere ìg større bær. Server hvad han sagde. Jeg har selv en lang række med hindbær jeg går hvert år med en spade og tager Skjern sideskud
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 30. juli 2011 kl. 23.22
Hej Hanne
Hvad brombær angår, i hvert fald den vilde slags, så vil de være ret ligeglade med om de står i en balje. Min erfaring er, at de sender lange "følere" ud, gerne 1-2 m eller mere på en sæson. De griber fat i hvad de støder på, nogle går i højden, andre kommer så tæt på jorden, at de slår rødder der. Med andre ord, en ret ustyrlig, egenrådig og livskraftig beboer i haven.
Du vil skulle være meget aktiv med saksen og med at tvinge følerne væk fra jordoverfladen og opad.
mvh Vibeke
Skrevet af: Henry G., 31. juli 2011 kl. 0.12
Hej Hanne
Hvis du planter brombær (uden torne), er det ikke nødvendigt at plante i kummer, de løber ingen steder, da grenene jo skal skæres væk ved basis, når bærrene er plukket i det sene efterår.
Nye grene der er kommet i løbet af sommeren, bærer frugt året efter, så grenene bliver kun 2 år gamle. Derimod er der flere problemer med hindbær, dem kan du ikke begrænse i en kumme,
min sokkel i drivhuset er støbt i 70cm. dybde, trods det har mine hindbær invaderet det, den eneste mulighed at grave rodskuddene op efterhånden. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Hanne Olsen, 31. juli 2011 kl. 12.20
Hej
Mange tak for jeres svar
Mvh Hanne
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hindbær og brombær