Skrevet af: Dorte Leerbek, 28. juli 2011 kl. 13.22
Vi er i gang med at genetablere de stynede popler, der i tidernes morgen var omkring vores mølledam.
Vi er nået så langt i processen, at de nye træer i vinters er blevet kortet af i den højde, de skal have. I min beskæringsbog stod, at man det første år skulle lave ALLE sidegrene sidde for at hjælpe træet på vej. Det har vi gjort og sikke et vildnæs...
Mit spørgsmål er nu kan jeg klippe disse grene af nu (og lade toppen være) eller skal jeg vente til vinter? Jeg kan ikke læse mig frem til det nogen steder, så jeg håber på nogle gode råd herfra
Mange hilsner
Dorte
Skrevet af: Boi Jensen, 28. juli 2011 kl. 18.20
Hej Dorte
Det er rigtigt at du på små planter bør lade enten alle grenene eller i hvert fald en del af dem sidde, fordi de sørger for liv i træet og forsyner den med næring i forbindelse med det lys de nu trækker og gør at stammen bliver stærk.
Du må gerne nu korte alle disse sidegrene ind til en nedadhængende knop/blad - så de bliver 40-50 cm lange, så kan du bedre se formen på træet og de vil fortsat forsyne træet med næring.
Topskudet skal du lade være - og hvis der er nogle, der enten har et dårligt topskud eller det evt. er skævt, kan det rettes op med en pind, som det så bindes til og skal blive der til det kan stå selv.
Næste år skal du blive ved med at holde sidegrenene under 60 cm lange og hvis du vil til at se en enkelt stamme uden sidegrene, kan du fjerne dem i september i 2012 eller 2012.
Håber det hjælper på humøret og god held med den gammedags form for popler.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Dorte Leerbek, 28. juli 2011 kl. 19.31
Tusind tak for svar - det var lige den information, jeg havde brug for. Jeg har dog lige behov for at få defineret "små planter".
Mine træer er kortet af i 180-200 cm højde og stammerne har en tykkelse på en arms tykkelse. Er den den størrelse, du også taler om?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Etablering af stynede landevejspopler