Skrevet af: Maja Schlie, 18. juli 2011 kl. 18.10
Jeg har fundet en lækker stikkelsbærbusk, som jeg gerne vil have en aflægger fra.. Men... Hvordan gør jeg det lige?
Skal den stå i vand og slå rødder, plantes direkte i haven.. Eller hvordan? Og hvornår er tidspunktet bedst?
Mvh. Maja
Skrevet af: Lone Brems, 18. juli 2011 kl. 19.06
Hej Maja Schlie
Du kan formere ved aflægning og stiklinger - mere info i arkivet i en artikel af Karna Maj. Skriv titlen "Stikkelsbær" i søgefeltet øverst på Havenyt's hjemmeside - og kig ned i artiklen efter emnet Formering.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 18. juli 2011 kl. 19.08
Stikkelsbær kan laves på mange måder. Er der tale om en enkelt busk er det nemmeste at kroge en lavtsiddende gren ned i jorden, evt. skrabe lidt bark af på undersiden. Grenen dækkes med lidt jord og kan evt. holdes fast med en sten og efter et års tid er der rødder på grenen og den kan forsigtigt graves op og klippes fri fra modertræet og plantes på det nye sted.
Træagtige stiklinger af foregående års skud stukket i en sandblandet spagnum i februar-marts giver også i de fleste tilfælde rødder.
Urteagtige stiklinger i midten af juni er den mest sikre måde at stikke på. Jorden skal hele tiden være fugtig og stiklingen skal holdes saftspændt. Rodslagningen tager fra 2-8 uger afhængig af moderbuskens alder. Jo yngre moderbusk, jo hurtigere rod.
Skrevet af: Maja Schlie, 18. juli 2011 kl. 19.10
Tusind tak for dit svar.. Jeg skal lige have det skåret ud i pap..
Altså jeg kan godt tage en gren og bare stikke i jorden, og så laver den selv rødder?
Jeg er nybegynder inden for havearbejde :-)
Skrevet af: Helle *, 18. juli 2011 kl. 19.27
De sidste to eksempler er en pind stukket i jord. Den ene slags pind er træagtig, med bark. Den anden er urteagtig, grøn og ny.
Men de kan i begge tilfælde ikke bare stikkes i jorden!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan? Aflægning af stikkelsbær