Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. juli 2011 kl. 15.34
Her midt i mine tomateksperimenter går jeg rundt med en masse antagelser. Det ville glæde mig om mere erfarne havefolk kunne af eller bekræfte en eller flere af disse antagelser:
I slutningen af februar såede jeg i en sydvendt vindueskarm frøene fra blommetomater, sandsynligvis købt i Rema, og derfor nok stammende fra en gartner på Fyn. Sortsnavnet kan jeg ikke finde.
Antagelse 1: Jeg tror, det drejer sig om en F1.
Jeg har beholdt de 3 kraftigste af planterne, de står udendørs i 2 plantesække op ad en sydsydvest-vendt sort bræddevæg. Antagelse 2: Mon ikke den sorte væg holder bedre på varmen end hvis planterne stod op ad en alm. hvid mur eller helt på friland?
(En 4. plante har jeg plantet et tilfældigt sted i haven, den er mindre end halvt så stor som de andre)
Planterne er nu nået op i 150-80cm højde.
Plante A ser sund og kraftig ud, men har ikke sat så mange blomsterranker som de to andre. Planten ser mindre ud på billedet, fordi den "lagde sig ned" på et tidspunkt og stænglen derfor slår en bue tæt ved plantesækken.
Plante B, er den højeste af de 3 og var en uges tid før i gang med at blomstre end de 2 andre. Desuden er den begyndt at visne i bladrandene og ser noget "træt" ud. Planten bærer lidt flere tomater/blomster end plante A.
Plante C, ligner plante A, men bærer langt flere tomater, end begge de andre planter, både hvad antallet af blomsterranker og antallet af blomster/tomater på hver ranke angår.
Antagelse 3: Plante B´s visne bladrande kan skyldes solskoldning, men modsiges af at de andre to planter ikke visner.
Antagelse 4: At de 3 planter er forskellige skyldes at de er F2 (hedder det vist når man tager frø af en F1?) og dermed viser forskellige egenskaber.
Dette kunne forklare plante B´s tilsyneladende mindre hårdførhed over for sol, vind og vejr?
Antagelse 5: Jeg planlægger kun at tage frø fra tomater fra plante C (hvis de smager godt, når de modner) fordi jeg så tænker, at dennes gode egenskaber vil gå videre til næste generation..........eller skal der langt flere års udvælgelse til?
Mvh Vibeke
Skrevet af: Tom Andersen, 17. juli 2011 kl. 23.38
Hej Vibeke
Generelt skal du ikke vælge frø fra F1. F1-planter er ikke frø-ægte og giver ofte ubrugeligt/ dårligt afkom. Onde tunger påstår at der ligefrem spekuleres i dette, så forbrugerne ikke selv kan avle deres frø.
Jeg vil anbefale, at du undgår F1, hvis du selv vil lave tomatplanter og derfor køber frø-ægte sorter.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. juli 2011 kl. 10.17
Hej Tom
Tak for dit svar. Det vidste jeg ikke, da jeg såede tomaterne. Nu er det sket og min nysgerrighed er vakt, derfor mit første indlæg.
mvh Vibeke
Skrevet af: Tom Andersen, 18. juli 2011 kl. 12.00
Det ved du nu :-)
Du kan sikkert forædle dig frem til din "drømmetomat" ud fra dine planter, men det vil nok tage sin tid inden du er begejstret for resultatet.....
Selv ved jeg ikke mere, hvad sort alle mine tomater er, men jeg har i mange år taget frø fra "de bedste" blandt mange forskellige sorter dyrket i samme drivhus.
Det er - som du også har oplevet - sjovt og spændende...
God fornøjelse!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > »Hjemmelavede« tomatplanter.