Skrevet af: Martin Hougaard, 4. juli 2011 kl. 12.01
Hej.
Jeg har spiret et lille træ i en potte med en halv cola flaske over som drivhus.
Det fungere fint men har set at den ikke må være for længe i drivhus da træet da kan blive højt og tyndt (skrøbelig) men hver gang jeg fjerner flasken går der højest 5 min så hænger træet.
Træet er ca. 10 cm nu.
Nogle forslag ?
På forhånd tak.
Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 4. juli 2011 kl. 15.23
Det vil være nyttigt at vide hvilken slags træ og hvor stort det er / hvor længe det har vokset?
Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 4. juli 2011 kl. 15.28
... Der var jeg for hurtigt ude med størrelsen...Undskyld
Jeg tænker at ting der har stået i drivhus skal afhærdes. Det vil sige de skal være ude i kortere perioder på dage med gunstigt vejr til at starte med. De kan formentlig ikke tåle direkte sol eller blæst de første dage... Kort tid ude de første dage ... længere tid i løbet af nogle dage.
Måske træet bare trænger til en pind at støtte sig til indtil det har fået en stiv og stærk lille stamme? Altså hvis "hænger" betyder at stammen bøjer. Hvis hænger betyder at bladende hænger ... f.eks. fordi det ikke trækker vand op .. Ja så har jeg faktisk ikke noget råd... Kan andre byde ind her?
God held med træet
Skrevet af: Anja Egeriis, 4. juli 2011 kl. 15.46
Det ville lettere at give et fornuftigt svar, hvis vi så et billede - har du mulighed for at lægge et ind?
Skrevet af: Martin Hougaard, 4. juli 2011 kl. 15.53
;,D helt okay med størrelsen.
Det er et afrikansk træ (Jacaranda)
Altså der står inde i vindues karm og i dag hvor det er overskyet tænkte jeg det ville være passende at fjerne flasken men så begyndte bladene at hænge, ja efter 5 min ca. og er bange for at lade den stå hvis den nu visner helt.
Det er lidt mærkeligt syntes jeg :.C
Skrevet af: Martin Hougaard, 4. juli 2011 kl. 15.57
Her er et billede fra nu
Skrevet af: Martin Hougaard, 4. juli 2011 kl. 15.57
Øhh den gider ikke oploade mit billede.......
Skrevet af: Martin Hougaard, 4. juli 2011 kl. 15.58
Sådan skulle det gerne se ud når den er voksen
Skrevet af: Martin Hougaard, 4. juli 2011 kl. 16.07
Her er det.... ;,D
Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 4. juli 2011 kl. 16.15
Pas.... det - for mig - mystisk.... Blade der hænger = de kan ikke få vand nok, men på 5 minutter (kort tid)? Og det hjalp ikke at give dem vand ?
Det er underligt ... og bekymrende for træet - tænker jeg. Håber andre kan give dig et godt råd.. Måske dem du har fået/købt frøet af?
God held med "den lille"
Gitte
Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 4. juli 2011 kl. 16.17
I øvrigt ligner det mit yndlingstræ fra Australien. Skulle kunne udvikle sig til "ukrudt" i frostfrie områder ... men vildt smukt...
Skrevet af: Martin Hougaard, 4. juli 2011 kl. 16.38
Det er nogle frø jeg selv har taget med hjem fra Afrika så der er nok ikke meget hjælp at komme efter ;,C
Skrevet af: Birgitte Nielsen, 4. juli 2011 kl. 17.32
Jeg blev lidt nysgerrig på dit træ, hvad det er for et, og googlede det - det ser ud som om "Bjarnes frø og planter", som der er et link til her øverst til venstre på siden, sælger den som frø. Det kunne da være der er hjælp at hente der :-)
Vh Birgitte
Skrevet af: Johan Præst, 5. juli 2011 kl. 14.57
Kære marttin, hvad er det for et træ?
Kærlig hilsen Johan Præst.
Skrevet af: Martin Hougaard, 5. juli 2011 kl. 15.17
Det er et afrikansk træ der hedder Jacaranda
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 5. juli 2011 kl. 21.12
Når du skal have dit træ ud af "kuvøsen", skal den vænnes gradvist til det nye klima. Prøv om du kan hæve colaflasken, så der kan komme lidt luft ind under. Først 1 cm så efter en dag eller to lidt mere og i løbet af en uges tid har den ikke brug for flasken længere. Den skal stille og roligt vænne sig til en lavere luftfugtighed.
Mine Jacaranda er 7-8 år gamle og jeg har stadig de første blomster til gode, men det skyldes måske at jeg er nødt til at skære den noget tilbage hvert efterår.
Skrevet af: Martin Hougaard, 5. juli 2011 kl. 21.39
Fedt at du også har sådan et træ ;,D
Hvordan opføre det sig ? altså kan det tåle at stå ude hele året her i danmark ?
Har taget flasken af. Tænkte nu måtte det briste eller bære og det "bar" heldigvis ;,D
Den har det fint nu i det fri:
Efter at have hængt det meste af dagen har den rejst sig igen.
Tak for interessen fro dette emne.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 5. juli 2011 kl. 22.02
Den tåler ikke at stå ude hele året. Jeg har mine stående i drivhus med 4-5 grader.
Skrevet af: Martin Hougaard, 5. juli 2011 kl. 22.04
Øhh okay men de bliver jo høje..
Skrevet af: Johan Præst, 6. juli 2011 kl. 12.15
Tak for de flotte billeder.
Kærlig hilsen Johan Præst.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Skrøbelig træ