Forum

Troldhasselnød

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sonja Kristensen, 25. maj 2011 kl. 15.31

Jeg har en stor troldhassel i haven, der hver år sætter mange nødder. Nu har jeg fundet en nød der er spiret, og sat rodnet. Jeg tror det er fra troldhaslen, da vi ikke har alm nøddebuske i området. Bliver denne nød til en troldhassel, eller er der lavet noget specielt for at busken bliver kroget i vækst.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 25. maj 2011 kl. 17.26

ja det bliver til ganske alm hasselbuske

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 26. maj 2011 kl. 20.25

sandsynligvis da :)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Kristensen, 27. maj 2011 kl. 7.27

Mange tak for svar.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 28. maj 2011 kl. 10.12

Hej Sonja

Jeg ville prøve, at lade den lille hasselbusk udvikle sig. Det er ikke til at sige på forhånd, om den får krogede grene som troldhassel eller det bliver til en alm. hassel. Det kommer an på generne og deres dominans.

For nogle år siden høstede jeg nogle frø på tyrkisk hassel, som ikke havde andre bestøvningsmuligheder end storfrugtede hassel og rødbladede hassel. Blandt de fremspirede tyrkiske hassel er der en med røde blade. I dette tilfælde sandsyigvis en krysning mellem 2 arter.

I dit tilfælde kan der være tale om en selvbestøvning og dermed er generne med de snoede grene til stede fra begge "forældre", som jo ved selvbestøvning er de samme.

Nyt svar til emnet »Troldhasselnød«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Troldhasselnød

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider