Skrevet af: Jakob B., 17. maj 2011 kl. 0.18
Jeg er på jagt efter nogle træer, som spreder deres rødder ud i en stor diameter ca. 30-40 cm under jordoverfladen.
Findes der sådan nogle træer, eller hvilke slags kommer det nærmest.?
Kan man evt. styre træernes rødder, næsten som man vil, med bestemte dyrkningsmetode.?
ref. til indlæg, som nok burde have været skrevet i denne kategori:
www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/8963.html
Skrevet af: Mads Jørgensen, 22. maj 2011 kl. 10.00
Dine træer vil suge alt vand til sig og dine køkkenurter vil tørste ihjel hurtiger end du kan sige, sultne børn i afrika.
Ellers kan jeg til føje at grantræer har skiverod, som du leder efter, så vil du også opnå skygge i din have.
Skrevet af: Jakob B., 22. maj 2011 kl. 12.09
Hej Mads Jørgensen
Mange tak for dit svar.
Tørke bliver næppe noget stort problem, da jorden holder godt på fugten, og jeg har gode muligheder for at opsamle regnvand og kunstvande.
Alt for meget skygge må jeg kunne modvirke ved at tynde ud i grene og træer.
Men jeg vil helst ikke bruge grantræer, da jeg har harpiksallergi.
Hvilke andre træer har en egnet skiverod.?
Har pil.?
Kan man evt. bringe skiveroden ned i et dybere jordlag, hvis man etablerer en ca. 50 cm dyb grøft og planter træerne midt i den..?
Jeg vil selvfølgelig helst have trærødderne til at ligge så dybt, at de ikke snupper en masse vand og næring fra de øverste jordlag i køkkenhaven. De må helst heller ikke blive et problem for harven eller blive ødelagt af den.
Skrevet af: Mads Jørgensen, 23. maj 2011 kl. 9.42
du kan tage kontakt til hedeselskabet, de kan helt sikkert hjælpe dig med mere profesionelle svar.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Træer med bredt og dybt rodnet