Skrevet af: Simone E., 9. maj 2011 kl. 12.04
Vi er i gang med den helt store omlægning af vores have, og skal i et bed med to selvplantende bøgetræer på hhv. ca. 1 og 2 m., have lagt en terasse. Vi vil meget gerne beholde de to bøgetræer, men bare have dem plantet et andet sted i haven.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide, hvornår og hvordan sådanne træer flyttes, så der er mest mulig held for at de kommer igen til næste år, på deres nye vokse sted?
Skrevet af: Lone Brems, 9. maj 2011 kl. 12.55
Hej Simone E.
Flytning af løvfældende træer sker skikrest i hvileperioden sent om efteråret. Hovedreglen for bøg er at man kan flytte dem efter 10. november.
Grav så meget rod med op som muligt - dvs grav en stor og dyb rodklump med op. Med stor mener jeg gerne 60 - 80 cm i diameter og mindst 45 cm dyb. Træet med klump flyttes enkelt på en presenning, der slæbes hen til det nye forberedte plantehul, hvor jorden er løsnet et par spadestik dybere end hullets bund. En god ting vil være at få fat i en spandfuld skovmuld fra en bøgeskov til iblanding med den jord, der pakkes omkring rodklumpen.
Vanding burde ikke være nødvendig på den årstid - dels er der vandreserver i jorden og dels forbruger træet næsten ingen vand i hviletilstanden.
MEN hvis I ikke kan vente ca 6 måneder med at etablere terrassen kan I flytte træet nu, sørge for rigelig vandforsyning resten af sommeren og så håbe på, at det går alligevel ;-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Helle *, 9. maj 2011 kl. 16.01
Hvis I kan vente med at flytte træet til i efteråret, så har jeg hørt at det kan være en god ide at stikke med spaden i en cirkel hele vejen rundt om træet i en passende afstand. Derved kapper man nogle rødder, men giver træet mulighed for at lave et fint nyt rodnet så det er bedre rustet til flytningen.
Men målene på en passende afstand, er jeg ikke helt sikker på.
Skrevet af: Boi Jensen, 9. maj 2011 kl. 18.07
Hej Simone
Hvis dine bøgetræer ikke er sprunget ud endnu, kan du bare flytte dem. Gør som Lone har anbefalet - få så meget rod med som muligt og start med at grave en rende rundt om træet - på den måde finder du ud af hvor rødderne går ud til - og så flytter du bare og sætter dem på enten det midlertidige sted eller endelig blivested. De kan så flyttes igen efter 10. november.
www.de-gamle-sorter.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Flytning af bøgetræer