Forum

Sand på græsplænen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte Hauge, 24. februar 2004 kl. 18.35

Vi har en have med meget tung lerjord. I år har jeg derfor besluttet mig for, at der skal køres sand på græsplænen. Men...

– hvor meget?

– hvornår?

– hvilket materiale?

Er der nogen der har erfaring med det?

Med venlig hilsen

Gitte Hauge

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 29. februar 2004 kl. 8.21

Du kan tilføre sand af flere omgange, det vil så efterhånden blive blandet med den underliggende jord. Laget må ikke være så tykt, at græsplanterne hindres i at spire. 1–1½ cm, der efterfølgende fejes med en stiv kost, er passende. Gode tidspunkter er marts og september. Hvis du kan skaffe noget gammelt sand fra en daginstitution, der skal udskifte sandkassesand kan det fint bruges. Det er ikke tilladt at hente sand ved stranden!

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 18. marts 2011 kl. 11.09

Hej Gitte. Sand på græsplænen kan udlægges, når græsset er i god grokraft, d.v.s. i forsommeren i et lag på ca.10-15mm, helst i tørvejr derefter skal man rive på kryds og tværs, så sandet kommer ned mellem planterne , det sand du skal bruge har størrelse 02 BRUG ALDRIG "sandkassesand" da det er for fint, og så får du ikke den ønskede virkning. Brug ikke en kost da du så slider (stresser) græsset.
Hilsen Henry G.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. maj 2021 kl. 8.51

En gammel tråd, som forvirrer begreberne. Jeg bruger almindeligt afretningssand eller bakkegrus , dog ikke i cm tykkelse, men strøet ud med hånden som om det var gødning...... mange gange, år efter år fordi regnormene nok skal klare arbejdet med transport ned i jorden. Efterhånden er den stive lerjord blevet en rigtig god græsjord.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Sand på græsplænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Sand på græsplænen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider