Skrevet af: Pernille Østerbro, 17. april 2011 kl. 8.42
Hej
Jeg spørger nok dumt men min viden på dette felt er ret begrænset.
Jeg har et Discovery i krukke på altan og vil gerne høre til bestøvning. Nede i gården er der en masse fine Paradisæbletræer. Kan de bestøve mit træ?
Jeg har kigget på diverse betøvningsoversigter og der er paradisæblerne slet ikke indskrevet måske pga de ikke dur som bestøver???
I udkanten af gårdarealet ca 80 m væk, står et andet æbletræ som i efteråret bærer mellemstore grønlige æbler med en syrlig smag. Kan ikke se hvilken sort det er, kan evt tage et billede.
Håber nogen kan hjælpe en æblenybegynder.
Venligst Pernille
Skrevet af: Boi Jensen, 17. april 2011 kl. 9.35
Hej Pernille
Hvis de paradisæbler du beskriver er æbletræer og ikke buske, kan du være helt sikker på at de kan bestøve din discovery, men de skal blomstre samtidig. Du kan evt. tage en blomst fra et tilfældigt paradisæbletræ, rive kronbladene af og så selv sørge for bestøvning ind i blomsterne af dine discovery blomster. Det virker også når bierne ikke finder blomsterne.
Generelt er paradisæbleblomster de allerbedste bestøvere for almindelige æblesorter, derfor plantes der i erhvervsfrugtavlen ofte et paradisæbletræ ind i rækkerne.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Pernille Østerbro, 17. april 2011 kl. 10.00
Mange tak for det uddybende svar.
Der står seks flotte træer rundt om græsplænen nede foran min altan.
De er efterhånden ved at få grønne blade. Bliver spændende om de går i blomst på samme tid som mit.
Venligst Pernille
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bestøvning af Discovery