Forum

Ny Gran i haven – grav selv op

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael V., 12. april 2011 kl. 10.18

hej

jeg har for 6-7 år siden fået en 2500 kvm. sommerhus naturgrund i Odsherred/vestsjælland som igennem årtier ha fået lov at gro vildt, med det resultrat planter og træer ''kæmper'' om pladsen. Det har betydet at de mange vækster ikke så særlig godt ud, voksede skævt, manglede blade/gran vækster på den ene side m.v. Nu er der tyndet godt og grundigt ud i de mange træer og planter - men så skal der altså plantes nyt på en jord som er lidt mager og sandet.

Jeg vil gerne bibeholde det vilde ved grunden og påtænker at plante en del grantræer som mere eller mindre passer sig selv. Jeg kunne godt tænke mig at få fat i nogle træer som allerede er en hvis højde på 0,75-1 meter.

Er det muligt? og hvor kan man evt købe sådanne træer billigst. Er der steder hvor man evt. selv kan grave dem op? - her tænker jeg på plantager som f.eks. har juletræer.

Og i så fald hvor store bør de maks. være for at grave dem op med rodnet? Hvilke typer vokser hurtigst?

Da jeg ikke er den store videnskabshavemand, og det er et fritidshus, så er alle forslag velkommen. Jeg er klar til at kaste mig over opgaven i den kommende påskeweekend

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 12. april 2011 kl. 13.28

vi har lige købt et hus med have, hvor der er plantet nogle juletræer, som har netop den højde du efterspørger... Måske kunne vi finde ud af noget, som kunne gavne os begge, for vi vil faktisk gerne af med grantræerne...

Vi har også tænkt over, om de har en stor rod nu, eller om man kunne sælge/give dem bort, så de kunne gøre nytte et andet sted?

Vi bor i Viborgområdet...

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael V., 12. april 2011 kl. 14.39

Hej S. Bille

Tak for dit tilbud, men der er lige lovlig langt til Viborg. Måske der er andre i nærområdet som kan fristes.

flere bud i området fra kbh til Nordvestsjælland er velkomne

mvh
michael

Nyt svar til emnet »Ny Gran i haven – grav selv op«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ny Gran i haven – grav selv op

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider