Forum

Gødning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 26. marts 2011 kl. 21.05

Søgte tråden "Dyregødning og kompost" som var her i november 2009, hvor Søren Dunn leverede en masse viden, men den kunne ikke klikkes frem. Så jeg skriver her.

Købte idag lidt lupingødning og piller af tørret hønsemøg hos Solsikken, plejer ellers kun at bruge Farmergødning. Vi fik en snak om gødningerne. - Lupingødning tager længst tid om at virke og indeholder næsten kun kvælstof (Karna Maj anbefaler den til kål og salat), mens tørrede hønsepiller indeholder flere stoffer (Karna anbefaler den til løg). Farmergødning er komposteret og virker hurtigst. Han (fra Solsikken) beskrev den sådan: "Den forsvinder mellem fingrene på dig". Han sagde, at den var bedst til at mulde ned mellem planter, der var i grøde.

Det kom lidt bag på mig, for jeg har jo brugt den som basisgødning i foråret, sammen med varmkompost som jorddække i efteråret. Har dog også brugt den sammen med formuldet kompost mellem planter i grøde. - Men jeg skal da indrømme, at jeg jo netop leder efter en bedre gødning; har dog ikke adgang til dyremøg. - Gad vide, hvor længe, lupingødning kan ligge i jorden før den frigiver sit kvælstof ? Har nogen et bud på det ?

Lupingødning er jo fremstillet af kvælstofsamlende lupiner, men hvilke dele af planten, der bruges, ved jeg ikke. Har funderet lidt over, om mine lathyrusstængler (også kvælstofsamlende plante) kunne findeles i efteråret, gemmes tørt og bruges som langtidsvirkende gødning i foråret ?? De mister vel noget kvælstof, hvis de ligger ude som vinterdække ?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. marts 2011 kl. 21.00

Hej Clara.
Skriv Søren Duun i søgefeltet, så kommer alle hans gode indlæg. Næsten nederst i venstre kolonne står : Planter til jordforbedring i dybden. Det omhandler bla. lupin.
Det er en skam vi ikke får hans kloge kommentare her i Havenyt ???

Nyt svar til emnet »Gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gødning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider