Skrevet af: Stine L., 22. marts 2011 kl. 10.44
Jeg har befriet noget af min have for græs og vil til at anlægge en køkkenhave.
Jorden trænger jo til noget næring og på den lokale genbrugsplads kan man købe kompost, som de selv laver. På hjemmesiden står der:
"Komposten er meget næringsfuld og skal bruges i et tyndt lag, enten som "topdressing" på plænen og i bedet i et lag på ca. 2 cm, eller komposten kan blandes op med almindelig havejord eller muld, og der kan plantes i det.
Det kan ikke anbefales at plante direkte i komposten, da det høje næringsindhold gør, at planterne kan blive svedet af. "
- Kan jeg bruge den kompost som gødning til min køkkenhave?
- I så fald hvor lidt/meget? Jeg ved jo ikke hvor højt kvælstof-indholdet er i komposten, så jeg føler at jeg vil komme til at gøde i blinde. Jeg skal have gulerødder, ærter, forskellige salat, rucola og radiser.
- Jeg forstår at man godt kan plante i det, når det er blandet op med jorden, men er lidt tøvende overfor at så i det.
Skal jeg måske vente med at gøde, til de såede planter er kommet op, så den næringsrige gødning ikke ødelægger frøene?
Skrevet af: Lone Brems, 22. marts 2011 kl. 11.11
Hej Stine L
Tillykke med urtehaven - du går et spændende forår i møde :-)
Nej, du bør ikke bruge kompost fra genbrugspladsen til din urtehave - grunden giver du selv: Næringsindholdet er ikke oplyst og man kommer med dine ord til at "gøde i blinde". Herudover kan man ikke være sikker på ikke at få uønskede stoffer med ind i havekredsløbet (og i kroppen) - for eksempel hvis nogen har været sjuskede med affaldssortering og ladet olieprodukter, kemikalieholdigt papir og lignende "gå med i bunken" af haveaffald, der er blevet afleveret til kompostering.
Du kan ikke bruge næringsrig jord til såjord - spiringsprocessen sker ud fra den næring, planten har lagret i frøet og er fuldt tilstrækkelig til dannelsen af kimblade. Først efter dannelsen af blivende blade kan planten bruge næring optaget gennem rødderne. Det er vigtigt, at der ikke er for meget kvælstof, kalium eller fosfor i den jord, som planten skal gro i - ubalancer medfører skrøbelig vækst (svarende til fejlernæring hos dyr og mennesker)
Den enkleste måde at sørge for næring til planterne er (ud fra kendskab til deres næringsbehov) at blive god til at overfladekompostere - dvs lægge let omsætteligt materiale ud på jorden langs rækkerne hen gennem hele vækstsæsonen. Materialet kan være græsafklip, brændenældeskud, halvomsat havekompost.
Metoden sikrer en jævn fugtighed i rodzonen og modvirker (ifm regnskyl) tilslemning / tilstopning af de små luftlommer i jorden, som er afgørende for planternes trivsel
Har man ikke disse muligheder kan luzernemel eller pilleret ko- eller kyllingegødning være muligheder - men her må man så bruge lidt mere opmærksomhed på at sikre vandtilførslen til urterne og løsning af jordoverfladen efter vanding / regn.
Ved at vælge denne måde at tilføre næring på er man sikker på, at urternes vækst sker i takt med at materialet omsættes af bakterier og svampe og dermed bliver til rådighed for de planter, man ønsker at høste.
Og så lige kort: Dine ærter kan klare sig uden næringstilførsel og for salaternes vedkommende er det vigtigere at være opmærksom på vandtilførslen end på næringstilførslen (ved dyrkning i havejord). Gulerødder er ikke særligt næringskrævende, men behøver dog
lidt næring.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 23. marts 2011 kl. 9.27
- til lone -kommunekompost stammer ikke fra affaldssortering - det fremstilles udelukkende af grene og andet haveaffald som flises og der efter sættes op i store bunker som derefter går i gæring med en temp. helt op til 70 grader celsius hvilket medfører at der faftisk ikke fremkommer ukrudt som kan spire - så man kan roligt bruge det til topdressing-
M.M.
Skrevet af: Lise D, 23. marts 2011 kl. 9.46
På min lokale "losser" er der et stort område hvor der læsses haveaffald af, udelukkende til kompostering - se billede.
Jeg turde godt bruge kompost derfra og har gjort det, og vil gøre det igen ;-)
Skrevet af: Jens Knudsen, 23. marts 2011 kl. 13.11
Jeg har også kun gode erfaringer med kommunens kompost.
Jeg har ikke køkkenhave.
Jeg fik for et par år siden et helt læs leveret på min adresse og tippet af det rigtige sted af kommunen. Prisen var 400 kr.
Mængden er nu brugt og jeg overvejer et læs mere.
Skrevet af: Stine L., 23. marts 2011 kl. 14.45
Tak for hjæpen, og tak til Lone for det grundige indlæg.
Jeg tror at jeg vil vove pelsen og bruge en smule som gødning.
Og så sår jeg grøngødning i sensommeren og jorddækker, når det er visnet.
Hvordan bruger jeg så komposten? Blande det i jorden inden såning? Grave ned mellem rækkerne når planterne er kommet op? Lægge mellem rækkerne? Mine havebøger regner med at jeg selv ved hvad jeg skal gøre...
At starte en have fra bart græs, om foråret, er helt nyt for mig, min kolonihave fik bare lidt kogødning om efteråret.
Hm...findes der ikke en god bog med grundig info om jordbehandling? Jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere, grundigt, om det.
Jeg har raidet biblioteket for havebøger og har en del selv, men de springer alle ret let henover jordbehandlingen, og er for indforståede
(det bedste info har jeg fundet herinde, men findes der noget mere tilbundsgående?).
Skrevet af: Janus E., 4. april 2011 kl. 23.17
Med hensyn til information om dyrknings- og jordforbedringsmetoder kan der findes uanede mængder af video-materiale på youtube om stort set alle emner der kan tænkes på inden for havebrug. Det kræves dog at man er velbevandret i det engelske sprog, men mange af videoerne kan man godt se, og lære fra, uden at forstå sproget.
Det er en hyggelig måde at nyde en kop kaffe og et godt alternativ til en eller anden generisk serie i tv eller et godt, men snart slidt besøg på bonderøvens hjemmeside eller dr.dk/nu i håbet om at de har frigivet endnu et afsnit før tid :)
Ny bruger herinde, er igang med at anlægge 200 kvm køkkenhave, og agter at bruge rent organiske metoder til dyrningen af en bunke forskellige grøntsager, urter, bær og frugter.
Anvender "affaldet" fra vores dyrehold bestående af 2 Heste, 2 Får og 12+ kaniner. Hertil kommer inden forhåbentligt alt for længe, høns og et par grise hvis alt går vel.
Vel mødt
Janus
Skrevet af: Freya Grossmann, 4. maj 2014 kl. 12.01
Ved henvendelse til kommunen eller affaldsselskabet/forsyningen kan man få udleveret data vedr. næringsstoffer og uønskede stoffer som fx tungmetaller.
Komposten skal overholde gældende lovgivning vedr. uønskede stoffer. Så jeg vil bruge det både til blomster og til grønsager.
Har dog i år hestemøg til rådighed, så det bruger jeg til tomater og køkkenhave. Og kommunekompost til blomster og frugtbuske.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bruge kommune-kompost i køkkenhaven?