Forum

Lavendelstiklinger

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgitte L, 21. marts 2011 kl. 8.45

Jeg har lavet lavendelstiklinger, som er grønne og friske i toppen. De står i min vindueskarm nu, men hvornår kan jeg plante dem ud i haven?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. marts 2011 kl. 15.07

Hej Birgitte L

Når nu dine stiklinger har vænnet sig til inde-temperatur og ingen vind er det vigtigt, at du langsomt vænner dem til de mere barske forhold udendørs.

Sæt dem udenfor på milde dage( i læ ) og øg efterhånden antallet af timer fra 1 til 5 - 6. Beskyt dem i starten mod direkte sol.
Har du mulighed for det kan planterne i stedet for sættes i et drivhus eller en mistbænk og på den måde få beskyttelse mod vind og kulde.
En overgangstid på nogle uger må du nok indstille dig på.

Vent til jordtemperaturen er oppe på 8 - 10 grader i ca 10 cm dybde med at plante lavendlerne ud. På det tidspunkt kan du beskytte planterne mod eventuel nattefrost ved at overdække dem med fiberdug eller et let tæppe - begge del kan holdes fast med sten eller brædder.

Når først planterne er veletablerede kan de klare sig uden disse former for beskyttelse.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte L, 21. marts 2011 kl. 17.32

Hej Lone

Mange tak for dit gode råd.

Vh Birgitte

Nyt svar til emnet »Lavendelstiklinger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Lavendelstiklinger

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider