Skrevet af: Simon Olesen, 20. marts 2011 kl. 17.37
Hej,
Jeg har for ca 2 år siden plantet en del laurbær buske der skal blive til en ca 2 meter høj hæk.
De er desværre ikke så tætte i det som jeg godt kunne tænke mig (se billedet), hvordan skal jeg beskære busken for at få den så tæt som den nu engang vil tillade? - og hvor længe vil det ca. tage at få den således i 2 meters højde (de ser ud til at vokse pænt, men bare mest opaf?)?
Er der nogen der udfra billedet kan sige mig hvad dens navn mon er (det eneste jeg kan huske er at den skulle kunne blive ret høj)?
Desuden har flere at buskene henover vinteren fået nogle brune blade som det også ses på billedet, og det yderste af grenene er ligeså også brune, det skal vel bare klippes af?
- jeg har en mistanke om at det kan være fra salt fra sne, da dem der er hårdest ramt (den på billedet faktiskt) stod tæt på det sted jeg samlede sne fra havegangen.
Er det desuden et godt tidspunkt at beskære buskene på nu? de har små brune skud (er de døde af frost, eller er de bare brune?).
Jeg poster gerne flere og større billeder om nødvendigt, så skal jeg bare lige have fundet et sted at lægge dem, da forummet kun tillader 1 vedhæftet billede.
På forhånd mange tak!
Mvh. Simon
Skrevet af: Henry G., 20. marts 2011 kl. 21.18
Ovenstående plante er en Prunus lauroc. men så kommer problemet med hvilken, da jeg tror det er en med smalle blade, er den mest beregnet som underbeplantning. Format efter 8-15 år højde 0,8-1,20m bredde 2-4 m. Bredbladede
sorter vokser i samme tidsrum h.1,5-2,5 m br. 1,5-2 m er der plads til det? Prunus er ømtålelige overfor salt, så du vil få skader mange gange, du kan til enhver tid skære det visne væk, er du i tvivl så vent til planterne vokser så kan du renskære dem, hvor gamle var planterne da du plantede dem for 2 år siden? Det synes som om de var store så rødderne har måske ikke kunnet følge med. Hilsen H.G.
Skrevet af: Simon Olesen, 21. marts 2011 kl. 8.26
hej,
tak for svar, jeg kender desværre ikke alderen på planten, men de var kraftigt beskårede, i en højde på ca 160-170cm - og de havde stort set kun de tykke stammer man også kan se på billedet.
mht rodnet kom de i spande der var 50-60cm bredde, og de første måneder (3 mener jeg) vandede jeg dem ugentligt. jeg har også gødet dem 2 gange om året, første gang omkring april-maj og så en gang senere på sommeren.
Planterne står 2 og 2, og der er lidt over en meter imellem dem der står sammen og nok 2 meter til det næste sæt.
Jeg mener den vognmand der satte dem af sagde de ville blive over 3 meter høje - men jeg tænkte jeg lige ville give dem et par år til at falde til og slå rødder, og derefter begynde at beskære dem - og det er så det jeg er nået til nu, og jeg vil gerne gøre dem lidt tættere og så holde dem i ca 2 meters højde.
Mvh .Simon
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 21. marts 2011 kl. 19.19
Det er en Kirsebærlaurbær 'Caucasica' du har fået dig. Nok den sort der kan blive højest hvis den får lov. Det betyder også at den vokser kraftigt hvert år. (½-1 meter om året). Desværre er den ikke så god til at blive tæt i bunden, så når man sætter dem med stor afstand, så går der mange år inden den ser tæt ud. Hvis man fra starten klipper de lange skud midt over, så får man den til at forgrene sig mere end den ellers vil gøre selv. Så når den har lavet 30-40 cm så klipper man toppen. Dette er selvfølgelig ret umuligt når planterne er købt så store.
Men hvad skal du så gøre nu.... Det kan være en lidt svær beslutning at sære dem ned til 50-60 cm, men jeg tror det vil kunne betale sig. Alternativt klipper du bare toppen så de frostsvedne blade også forsvinder. Derefter er du hård ved alle skud der kommer i toppen og klipper dem af med det samme. Det burde få dem til at bruge noget energi på de skud længere nede. Men jeg tror altså det vil blive et pænere resultat at klippe dem ned. Hvis de kun er 2 år gamle så får du også et bedre rod/top-forhold, så planten ikke laver flere blade/skud end den også er i stand til at forsyne med vand. -en god vanding/gødning i løbet af sommeren vil betyde meget for hvor hurtigt den bliver flot.
De svedne blade er frostskader, som man ser især i kolde vintre. De sidste 2 år har været slemme for kirsebærlaurbær. Men de kommer sig hurtigt, så bare klip det af. Frostskaderne ses altid i toppen hvor de yngste blade ikke har nået at modne af inden frosten sætter ind. En krisebær laurbær vokser meget i sensommeren.
Skrevet af: Simon Olesen, 22. marts 2011 kl. 8.00
mange tak for svar, jeg vil lige snakke med konen om hvilken af de 2 løsninger vi skal afprøve.
mvh. Simon
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring af laurbærbusk?