Skrevet af: Lise D, 16. marts 2011 kl. 14.22
Ja mit spørgsmål er måske lidt sært.. men jeg har fået et abrikostræ som skal stå i mit drivhus - det skal espalieres efter planteskolens anvisning/anbefaling.
Men stammen er ret høj - må jeg dække podestedet OG dele af stammen (ca. 20-25 cm) med jord så træet dermed bliver lavere??
Skrevet af: Lone Brems, 16. marts 2011 kl. 16.24
Hej Lise D
Nej - ikke hvis du gerne vil have at træet lever videre ;-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 17. marts 2011 kl. 8.52
- har du et lunt sted eller en sydvæg så plant det der - en abrikos bliver for stor til et alm. havedrivhus -
MM
Skrevet af: Henry G., 17. marts 2011 kl. 19.44
Hej Lise Hvis du har et drivhus med ca.5 m. indv. højde og ikke ønsker andet, så kan du grave et stort hul, sæt en stor bundløs tom balje ned og plant dit store træ i bunden,så stammen er fri af jorden. Men du vil ikke få frugter af betydning da befrugtningen er vanskelig i drivhuset, plant det hellere et sted der er beskyttet mod den kolde østenvind.
Hilsen Henry G.
Skrevet af: Lise D, 18. marts 2011 kl. 9.18
Hmm... der står på sedlen det er en abrikos fersken der bør espalieres og plantes i drivhus? Min fornuft siger mig også det bliver stort... - dog har jeg et drivhus der er højt og jeg laver ny sokkel der er 50 cm høj - ergo bliver huset endnu højere.
Det er planen det skal stå nede i bunden af huset hvor højden er bedst...
Men hvis det skal ud på frilang er en direkte sygvendt væg så bedst eller??
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 18. marts 2011 kl. 9.40
- hos mig virker det fint på en sydvæg - bierne har også nemmere ved at bestøve i det fri -
MM
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Må stammen på et frugttræ »dækkes«