Forum

Stiklinger af nåletræer m.f.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 15. marts 2011 kl. 17.22

Er der nogen herinde som her haft held med stiklinge formering af nåle og cypres træer???

Jeg vil forsøge mig, men kunne da godt bruge lidt erfaring fra andre.

Indtil videre har jeg givet nogle stinklinger roddannerhomon og sat dem i spagnum blokke.
De står inde i min garage hvor der er skygge og ca 15grader.

Er det en ok fremgangsmåde???

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. marts 2011 kl. 19.39

Hej Steffen
du skal passe på med roddannerhormonerne, ofte vil du slå stiklingene ihjel med midlerne. Hvis du stikker mange af de stedsegrønne med "hæl" - i august måned - og under tæt hvid plastik - gerne halvskygget - vil rigtig mange af dem lykkes. Du stikker i ganske almindelig jord, hvor du har lagt 2-5 cm tykt lag af sand/groft grus - d.v.s. noget, der er lidt luft mellem kornene. Husk stiklinge har lige så meget brug for luft omkring hvor rødderne skal dannes, som de har brug for vand, men begge dele er nødvendige for at det lykkes med en ordentlig procent.
Jeg har ofte sat rhododendron i samme type bed og så bare blandet lidt spagnum i for at forsure jorden og 2 år efter er der nogle små rhododendron klar til beskyttet plantning.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 16. marts 2011 kl. 17.36

Tak for tippet, læste ellers i politikkens formeringsbog at de helst skulle tages sidst på vinteren.

Men du mener altså at stiklinger af dette års vækst i august månede er bedst??
Nu skriver du godt nok at de skal være med hæl, men som jeg har forstået er det bedst at bruge top eller kraftige skud fra grenspidser for at få den nye plante til at danne et nyt kraftigt topskud.

Kan man evt lave et godt skå snit i enden af stiklingen?? eller er det ikke en fordel?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 17. marts 2011 kl. 17.17

Hej Steffen Grantræer bliver enten podet eller sået, jeg har aldrig hørt at de kunne laves med stiklinger. Andre stedsegrønne træer og buske kan let laves med stiklinger, skær ca 7-8 cm lange topstiklinger med en meget meget skarp kniv (tværsnit) og skær de nederste kviste væk, dyp stiklingen i roddannerpulver.Men først laver du en ramme f.eks. 20x30 og 12 cm. i højden uden bund sæt rammen ca. 6 cm. ned i jorden under en busk i haven (skygge) derefter lægges en blanding af 3 dele spagnum og 1 del grov sand ,vandes derefter kan der sættes stiklinger, igen vanding ovenpå lægges en avisside og så skal der lægges et stykke GLAS på der passer. Henry G.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 17. marts 2011 kl. 18.31

Jeg kan forstå at stiklingerne skal have godt med luft omkring dem og de skal holdes i kraftig skygge og høj luftfugtighed.

Da jeg ikke vil klippe toppen af mine træer, kan jeg måske bruge de yderste grenspidser??
Vil du også sige at august er den bedste månede??

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 17. marts 2011 kl. 20.24

Hej Steffen Et topskud er et skud fra en gren, uanset hvor den sidder. (på en sidegren f. eks. 40 cm lang kan der være 10-20 topskud) Ang årstiden er det efter min erfaring det bedste tidspunkt i foråret før træerne begynder at vokse så stiklingerne stadig er træagtige, og der vil være rødder på i efteråret men lad dem stå til året efter da de ellers vil tørre væk. Henry G.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 18. marts 2011 kl. 17.04

Hvor længe har du dem i mørket under avisen?? og skal der ikke luftes ud hos dem, så de ikke rådner??

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 20. marts 2011 kl. 20.30

Ang. stiklinger. Når du har stukket stiklingerne og vandet dem som jeg skrev, er det kun i meget varmt og tørt vejr der skal vandes, avissiden skal faktisk nærmest være "klistret" til glasset på undersiden og skal blive der hele sommeren, da det jo både holder på fugtigheden og skygger i solskinsvejr.
Evnt. kan man skifte avisen i efteråret, det beskytter de små rødder mod hård frost. H.G.

Nyt svar til emnet »Stiklinger af nåletræer m.f.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stiklinger af nåletræer m.f.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider