Forum

Hvad er Seramis

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jes Rehder, 1. marts 2011 kl. 13.36

Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig med, - hvad er Seramis ?
Og hvor kan det evt. købes ?
Som jeg har forstået det er det noget med lergranulat af en slags?.
Jeg har ledt efter det på nettet men uden resultat, - er der noget andet jeg kan bruge i stedet som har samme egenskaber ?

Mange spørgsmål, men ppå forhånd tak

Smil fra Jes

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. marts 2011 kl. 23.03

Hej Jes Rehder

Seramis er et lergranulat - du kan finde forhandlerens hjemmeside ved at skrive www.seramisuk.co.uk

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Rehder, 2. marts 2011 kl. 8.24

Tak Lone -
Jeg kan ikke finde en dansk forhandler og at få sendt en støre mængte fra england - njaaa.
Er der ikke et alternativt produkt med samme egenskaber til salg i DK ?

jes

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. marts 2011 kl. 15.38

Hej Jes Rehder

2 forslag - men jeg vil ikke anbefale nogen af dem !
Knust molersten. Vær opmærksom på, at brændt moler er et fremragende isoleringsmateriale til bygninger og i brændkamre og det bør reserveres disse formål, fordi det er en begrænset ressource (selv om aflejringerne på Fur er kolossale).
Leca, som også er et velegnet isoleringsmateriale. Igen er det ler, der har været udsat for opslemning med fossilt olie og derefter brændt i ovne, som opvarmes med store mængder fossilt brændstof. Ler egnet til Leca opgraves bl.a. fra aflejringer i midtjylland - landskaberne omkring produktionsstederne er voldsomt skadede af produktionen og lermængderne er heller ikke her uendelige....
Begge lertyper består af aflejrede skaller fra vandlevende dyr - såkaldt diatomé-ler - og produktionstiden regnes i millioner af år.

Seramis er opslemmet, tørret og brændt lerjord (af samme type som aflejringerne på Fur og i Midtjylland), som importeres til England fra Tyskland og (sælges i småposer til pænt mange penge). Med udgangspunkt heri er kan man stille spørgsmålet : Er det økologisk forsvarligt at anvende det? Der er ihvertfald gået en del fossilt brændstof til fremstilling og transport af produktet....

Markedsføringen går ud på at slutbrugeren skal anvende Seramis på én af to måder:
Som vækstmedium med det formål at give et veldefineret udgangspunkt for gødskning i hydrokultur med ligeså veldefineret kemisk fremstillet næringsindhold (som Seramis.uk også markedsfører). Der kan herved opnås en sikker styring af pH-værdierne og næringstilførslen (hvad der er vigtigt i potteplanteproduktion).
Den anden anvendelsesmåde går ud på at Seramis tilsættes som en del af et andet vækstmedium for at regulere vandtilførsel
og sikre lufttilførsel til rødderne - fordi tilstopning / tilslemning af de spinkle hulrum i jorden hindres i et vist omfang på grund af Seramis's stabile fysiske struktur.

Jeg vil mene, at man som havedyrker / potteplantedyrker kan gå andre veje og derved undgå at medvirke til ikke-nødvendig afbrænding af fossile brændstoffer og til overudnyttelse af ikke-fornyelige (eller ganske langsomt fornyelige) ressourcer. Undervejs får man god øvelse i at tilvejebringe egnede vækstmedier til de planter, man har brug for at dyrke.

Øvelserne består i at kompostere sit køkken- og haveaffald og anvende den sigtede kompost som tilsætning i dyrkningsjorden.
Har man brug for meget næringsfattigt vækstmedium kan opblanding med groft, vasket grus i jorden i stedet for kompost være en udmærket løsning. Har man ikke grus selv, er det alene opgravning, vaskning og transport som kræver fossilt brændstof (der er ingen opvarmning / brænding og ingen lange transportveje for at skaffe grus i Danmark).
Kompost og grus medvirker til at skabe den grove struktur, som de fleste planter har brug for i væsktmediet for at vand- og iltforsyningen til rødderne er optimal.

Jeg håber at have givet dig lidt inspiration :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Rehder, 2. marts 2011 kl. 16.46

Hej Lone
Tak for et godt svar.
Nu ved jeg hvad der er hvad og kan der ud af finde det jeg søger.
Jeg skal bruge en let næringsrig jord der holder på vandet uden det er vådt.
Jeg har lige været nede og snakkke med dyrehandleren og om ikke han havde granuleret lavasten, det man bruger til akvarier, og det har lige de egenskaber som jeg bare har ledt og ledt efter, så tusinde tak for svaret.
smil fra jes

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 3. marts 2011 kl. 15.32

Jes jeg bruger Perlite i mine potter, det er jeg utrolig godt tilfreds med, men hvilke planter skal du bruge det til.
Perlite duer ikke til caudex, men til mange andre planter er det fint.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Rehder, 3. marts 2011 kl. 16.58

Hej Lis
Jeg er igang med at anlægge/planlægge et større bed i min have hvor jeg skal ha´ bl.a. Cypripedium, Bletilla, Lilium bakerianum yunnanense, sempervivoideum o.l. så jeg skal bruge et humusrig, veldrenende, luftigt og fugtigt voksemedium.
Så jeg er igang med spagnum - bladmuld - perlit - lergranulat og nu lavastengranulat.
Det bliver spændende at se om det virker. men har du - eller andre, gode råd så hører jeg gerne

smil fra
jes

Nyt svar til emnet »Hvad er Seramis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvad er Seramis

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider