Forum

Glæder mig :-)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andreas A., 29. januar 2011 kl. 11.55

Så skulle der gerne snart dukke nogle frø til Golden Nugget chilli, Bird eye demon chilli, Coleus paletblad op i posten og derudover skal der sås kaffeplanter (tak til Cafè Noir for den fine gave) samt basilikum.

Glæder mig faktisk som et lille barn :-)
(Der skal ikke meget til for at gøre mig glad).

Nu kommer overvejelserne bare... Jeg har sådan en plast-kasse med gns. låg til og en række små plantehuller. Kan jeg bare fylde dem alle op med så-muld, smide frø deri og så ellers vande dem alle med samme mængde?

Regner bare med at sætte den i vindueskarmen.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. januar 2011 kl. 20.36

Hej Andreas Andersen

Fornøjeligt med sådan et forårs-spireafprøvningshumør - det må der komme noget godt ud af !!!!

For at tage vandingen først - du skal da selvfølgelig sørge for at der er vandforsyning, så planterne ikke tørrer ud under spireperioden - men det er helt afgørende, at de ikke kommer til at "soppe" i vand, heller ikke kortvarigt !
Det kan være nødvendigt at skaffe luftcirkulation for at undgå svampesygdomme på de små kimplanter. Det er enkelt at opnå ved at lave huller i plastlåget eller ved at lette lidt på det ved at sætte noget i klemme mellem kasse og låg.
Spiringstemperaturen for chili er optimalt 25 grader og for basilikum 20 - 22 grader. Coleus og kaffe er tropiske planter og behøver også en relativt høj spiretemperatur på 22- 24 grader.

Fremspiringstiden er forskellig: Basilikum kan komme op på 14 dage - Coleus er 4 - 6 uger om at danne kimplanter , så du skal så på en måde der gør, at du kan omplante i større potter efterhånden som dine planter bliver klar til det.

Efter at planterne er kommet over i lidt større potter ( ca 6 cm i diameter) med en næringsrigere jordblanding og de begynder at få gang i bladdannelsen kan du dæmpe Chili og Basilikum i længdevæksten ved at give dem en daglig kuldeperiode på 5 - 10 minutter (ikke i blæst og ikke i frost, men i et rum med max 10 grader).
Du kan så med den behandling have dem stående i vindueskarmen, indtil det bliver tid at omplante endnu engang og (måske ?) senere sætte Chili og Basilikum på friland, hvis du har mulighed for det.

Coleus og Kaffe skal tåler næppe friland - og de skal nok heller ikke have kuldepåvirkning, men tværtimod gerne placeres i drivhus / havestue, hvor du kan få glæde af dem i årevis - hvis du kan give dem gode vinterbetingelser. Det kniber jo med lysmængden i nogle måneder hver vinter på vores breddegrader og det kan være svært at tilpasse næringstilførslen til en lavere væksthastighed - men du må jo gøre dig dine erfaringer med de placeringsmuligheder, du har muligheder for.

Lige nu og her håber jeg, at du får held med fremspiringen :-)

Venlige hilsner fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas A., 30. januar 2011 kl. 21.44

Hej Lone.

Tak for svaret :-)

Jeg kan sagtens plante dem så det bliver nemt nok at ompotte dem, efterhånden som det bliver nødvendigt.

Jeg har haft bestilt frø tidligere, men fik ikke en eneste plante ud af det, så det her er 2. forsøg. Ville blive rigtig glad hvis, især, chillierne vil blive til noget, da jeg aldrig har haft sådan nogle før.

Jeg regner med at sætte kassen i et meget stort øst-vendt vindue, hvor jeg har held med stort set alle andre planter end orkideer.

Da jeg bor i en lejlighed vil alle planterne skulle fordeles indenfor.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas A., 31. januar 2011 kl. 13.39

Hej.

Jeg har lige fundet den der spirekasse frem, som jeg tidligere har brugt uden nogle resultater.

Jeg kan se at der ikke er nogle huller i låget og at toppen lukker temmelig meget til nede ved bunden.

Ca. hvor mange huller skal man lave af omtrent en kuglepens tykkelse?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 4. februar 2011 kl. 11.31

Det er alle tider skønt at have en saadan forventningsglæde!

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Glæder mig :-)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Glæder mig :-)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider