Skrevet af: B. Sørensen, 26. januar 2011 kl. 14.34
Hej
Jeg har fjernet græsset fra et hjørne af min forhave kort før det begyndte at sne i det sene efterår. Her har jeg plantet to små blåbærbuske, en tyttebærbusk og hentet nogle små pyntejordbær fra den bagerste del af min have, hvor jeg har æbletræer og hvor der er både mørkt og fugtigt - tror de kaldes Indiske jordbær.
Jeg har intet forstand på have, men går ud fra, at jorden skal være sur for at det er optimalt for blåbær og tyttebær, eller?
Hvordan kan jeg gøre den det hvis den skal være det?
Jeg har samlet en masse grannåle fra mit normand-juletræ, som jeg forestillede mig ville være sundt at blande i jorden omkring planterne i mit hjørnebed - skal jeg gøre det?
Hvis nogle kan hjælpem, så på forhånd tak :-)
Skrevet af: Lone Brems, 26. januar 2011 kl. 15.58
Hej B. Sørensen.
At du har fjernet græstørven i bedet er en god ting - dermed har du også fjernet en del næringsstoffer. Og det er ihvertfald godt for blåbær og tyttebær !
Du kan fint anvende dine grannåle til at opnå den sure jordbund (ph-værdi på 3 - 4). Indbland gerne lidt løvkompost hentet fra bøgeskov imellem nålene. Hvis jorden i dit nye bed er kompakt, kan du drysse groft sand ud i bedet under laget af nåle/bladkompost.
Lad regnormene gøre gravearbejdet med at blande tingene lidt sammen i jordoverfladen og undgå både ondt i ryggen og risiko for at skade rødderne på dine planter :-)
Og giv gerne nogle håndfulde af samme blanding år efter år til surbundsbedet.
Jeg tænker, det kan blive svært for dig at skabe gode forhold for blåbær, tyttebær og indiske jordbær i samme bed - de har nemlig ikke samme krav til jordbunden og fordelingen mellem sol og skygge.
Tyttebærrene skal helst have mere sol end blåbærrene, som helst skal have mindre næringsrig jord end de indiske jordbær, der ikke tåler ligeså meget væde som blåbærrene, der skal have mere vand end tyttebærrene, som trives på surere jord end de indiske jordbær...
Det puslespil er ikke let at få til at gå op !
Derfor får du lige korte beskrivelser af, hvad dine tre bedplanter har brug for:
Blåbær trives på sur, næringsfattig jord - gerne med let skygge noget af dagen. Jorden må ikke tørre ud - vanding er nødvendig i tørre perioder. Blåbær er afhængig af samspil med en bestemt rodsvamp - du kan have held med at gå ud i naturen og samle nogle håndfulde jord fra et sted, hvor der vokser vilde blåbær. Drys lidt rundt om hver blåbærplante under et lag nåle.
Blåbær krydsbestøver - dvs det er bedst med flere sorter i samme bed.
Tyttebær trives også på sur jord gerne med sol, kun let skygge og tåler udtørring (men ikke gennemvåd jord i længere tid ad gangen). De har samme afhængighed af samspillet med en bestemt rodsvamp som gælder for blåbær. Her må du lede efter nogle håndfulde jord fra et sted hvor tyttebærrene gror godt i naturen.
Tyttebær er også krydsbestøver.
Den svamp, som rodsystemet samspiller med er karakteristisk for planter i lyngfamilien (hvor blåbær og tyttebær hører hjemme).
Jeg er ikke fuldstændig sikker på, at det er nødvendigt at hente svampe fra både blåbærsteder og tyttebærsteder - måske er det tilstrækkeligt at have noget såkaldt "svampemycelium" fra et af stederne.....
Indiske jordbær trives godt på næringsrig muldjord i halvskygge og må ikke gerne mangle vand i vækst perioden.
Jeg håber hermed at have givet dig nyttige oplysninger.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: B. Sørensen, 26. januar 2011 kl. 18.56
Hej Lone Brems
Tusind tak for dit lange og meget nyttige svar!
Jo, jeg kan bestemt bruge dine råd! Det glæder mig, at mine grannåle kan bruges :-) og faktisk så tror jeg, at både blåbær og tyttebær står rigtig fint i forhold til både sol og skygge.
Mht. de Indiske jordbær, så er det kun en enkelt plante, som jeg plantede i tanken om, at have dem som bunddække - de er jo smukke ud mod vejen, men smager altså absolut ikke godt. Så jeg lader den ene plante leve hvis den vil, og lader de andre blive hvor de vokser - det er nemlig åbenbart et perfekt sted til dem. Var så heldig i efteråret, at børnene og jeg fik lov til at opleve en kæmpe støvbold vokse op samme sted som jordbærene, så det er vist næringsmæssig god jord.
Plantecentret fortalte mig, at det var en god idé at købe både blåbær og tyttebær, fordi de kan bestøve hinanden (syns det lyder underligt), og mener jeg fik to forskellige blåbærplanter.
Jeg har forøvrigt her i vinter samlet aske fra brændeovenen, når jeg har kunne tænde op uden aviser og lignende med giftige kemikalier i - med tanken om, at det også kunne bruges til bedet - kan jeg dét?
Endnu en gang tak for hjælpen!
Mvh
B. Sørensen
Skrevet af: Lone Brems, 26. januar 2011 kl. 23.41
Hej B. Sørensen
Forslag: Skaf dig nogle få planter af skovjordbær - de smager vidunderligt og kan trives samme sted som dine Indiske jordbær. Skovjordbær breder sig yderst villigt, når de har den rette jordbund og vandrende let skygge. Din gevinst vil være børnenes begejstring over de små søde, lækre bær !
Træaske indeholder mange forskellige stoffer, men i forhold til at ønske at få en mere sur jord (med lav pH) vil særligt den basiske virkning af træaske trække i modsat retning (mod højere pH).
Det bedste du kan gøre med "ren" træaske er at bruge den sparsomt i din kompostdynge - og så anvende komposten til næringskrævende planter som squash, kål, kartofler og majs.
Hvis du har lyst til at vide mere, kan du skrive "træaske" i søgefeltet øverst på siden - der dukker en artikel op med titlen:
"Kan jeg bruge træasken i min køkkenhave?".
(Svaret er skrevet af en fagkyndig for Havenyt)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: B. Sørensen, 27. januar 2011 kl. 7.44
Hej Lone
Tusind tak for hjælpen! Hvor er jeg glad for at jeg spurgte og ikke bare gik i gang :-)
Jeg må hellere få kikket lidt mere i de forskellige artikler...
Mvh
B.Sørensen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Surbund?