Skrevet af: Katrine Lading, 5. januar 2011 kl. 18.08
Hej,
jeg har set mange gode tips her.
Hvad jeg gerne ville vide, men ikke kan se, er hvilken rolle vands ph værdi spiller. Skal det være neutralt, eller hvordan?
Har forskellige planter brug for forskellige typer vand?
Er begyndt at teste mit vand, ville blive glad for svar..
Mange tak
Venlig hilsen
Katrine L
Skrevet af: Lone Brems, 5. januar 2011 kl. 20.05
Hej Katrine Lading
Mange planter trives rigtig godt ved at blive vandet med regnvand, som har en ca ph på 6 - men nogen planter (herunder de fleste grøntsager) trives udmærket ved at blive vandet med neutralt ( ph på 7 ) eller med kalkholdigt (ph højere end 7) grundvand.
Det ikke alene vandet man tilfører, som bestemmer jordens (=voksemediets) surhedsgrad.
Har man kalkholdig jord og vander med grundvand fra en "kalkrig" boring, så trækker begge dele jo i basisk retning = højere ph. Og omvendt: Har man en sur jord - skovbund eller mosejord - og udelukkende vander med regnvand, så bliver resultatet en endnu mere sur jord = lavere ph.
Humus- og førneindholdet i de øverste jordlag har stor betydning som "buffer" for udsving i jordens surhedsgrad (og naturligvis også for jordbundens mineral-, ilt- og vandindhold).
Du kan finde fortegnelser over planter som trives bedst i sur hhv basisk jord i Jane Schul's bog Hvilken plante hvor - udgivet på Politikens forlag i 2000.
Kan lånes på biblioteket ISBN87-567-6095-7
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Katrine Lading, 5. januar 2011 kl. 23.13
Hej Lone
Tusind tak for dit svar.
Jeg vil straks finde og kaste mig over den bog du anbefaler..
Med venlig hilsen,
Katrine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vands ph værdi