Skrevet af: Rasmus G. Jensen, 2. januar 2011 kl. 21.36
Hej. Jeg er meget grøn på dette område, men håber meget atI kan hjælpe.
Jeg er på udkig efter kunstlys til et drivhus og jeg synes slet ikke det er muligt at finde en dansk leverandøraf dette?
Første omgang et prøve forsøg men håber I kan hjælpe? På forhånd tak.
Mvh. Rasmus
Skrevet af: Jesper D., 2. januar 2011 kl. 22.23
Hej Rasmus
Jeg synes nu der findes mange produkter hvis man kigger på nettet.
Se feks: www.willabgarden.dk/tillbehor.asp?AvdID=185
Og hvis det skal være LED tror jeg gerne Anja, som er en fligtig bruger her på siden, vil hjælpe dig....
Skrevet af: Jesper D., 2. januar 2011 kl. 22.23
Hej Rasmus
Jeg synes nu der findes mange produkter hvis man kigger på nettet.
Se feks: www.willabgarden.dk/tillbehor.asp?AvdID=185
Og hvis det skal være LED tror jeg gerne Anja, som er en fligtig bruger her på siden, vil hjælpe dig....
Skrevet af: Anja Egeriis, 2. januar 2011 kl. 22.44
Hej Rasmus -
Hvad skal du bruge lyset til?
Er det til fremdrivning af småplanter - tilskudslys til større planter - eller?
Og hvor stort område skal du belyse?
Mvh
Anja
Skrevet af: Rasmus G. Jensen, 2. januar 2011 kl. 23.30
Hej.
Tak for hurtig respons. Det lyder måske lidt mærkeligt, men det er til et bjergområde i Thailand, hvor temperaturen ikke er så høj. I første omgang et prøve område for at se om det kan hjælpe. Det er et sted hvor der er et stort drivhus, med bla. orkideer. Jeg er blevet sat på den opgave og jeg er helt på bar bund, så håber meget at det giver bare lidt mening :0) Mange tak.
Mvh. Rasmus
Skrevet af: Anja Egeriis, 3. januar 2011 kl. 8.40
Hej Rasmus -
jeg ved, at man har forsøgt sig med LED-lys til orkidéer med succes, så jeg synes, at du skal prøve at google lidt rundt.
Jeg fandt lige dette link til dig - det kunne nok være interessant:
videnskab.dk/composite-1591.htm
mvh
Anja
Herunder mine chiliplanter under LED:
Skrevet af: Anja Egeriis, 3. januar 2011 kl. 8.45
Og et par links mere:
ing.dk/artikel/110467-led-belysning-kan-spare-danske-gartnerier-for-millioner
ing.dk/artikel/98315-danske-dioder-kan-halvere-gartneriers-energiforbrug
www.fionialighting.dk/Teknologi/Fokus_omraader
doc.sde.dk/EAL_Dokumenter/Fuldtidsuddannelser/IT%20teknolog/Artikel_i_Teknikeren_johnny_drud.pdf
Skrevet af: Jens Ledet, 3. januar 2011 kl. 18.24
Det lyder rigtig spændene, hvis du gider/har tid må du gerne poste billeder af projektet dernede, og fortælle hvordan det går, det kunne være sjovt at følge :-)
Mvh Jens
Skrevet af: Rasmus G. Jensen, 3. januar 2011 kl. 19.10
Hej. Tak for jeres besvarelse samt link - sætter jeg pris på.
Jeg vil gerne høre, hvis der er en af jer, der har et indskud på om det er som nedenstående man skal købe, altså som armatur og hvad mere?:
www.willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=185&ArtID=32223&page=1
Eller, "blot"
noget a la:
www.prolys.dk/plante-akvarie-lys.html
Det jeg tørster lidt efter er hvad der egentlig skal til for at lave dette forsøg i et afsidebeliggende køligt sted i Thailand? dk forhandler osv. - ellers tager jeg til Thailand og kun har halvdelen med og det udsætter det bare endnu mere.
Jo. Jeg skal nok komme med et billed, men vil tage tid.
Bh. Rasmus
Skrevet af: Anja Egeriis, 3. januar 2011 kl. 20.14
Jeg kan desværre ikke hjælpe med en sammenligning, da jeg kun har prøvet LED - jeg kan godt lide det lave strømforbrug...
Jeg synes, at Prolys' ting ser OK ud - men de er temmelig dyre.
Hvor mange m2 skal du bruge lys til i første omgang?
Her har jeg handlet en del:
easygrowled.com/
Skrevet af: Rasmus G. Jensen, 3. januar 2011 kl. 20.53
Hej igen.
Til at starte med er det først og fremmest om at se om det lykkedes. Dvs. m2 behøver ikke være stort i første omgang. Men jo, det er et rimeligt areal ellers. Det vigtige er om det virker - Jeg er enig i LED mht. strømforbrug for langsigtet løsning men er det nok "bare" at købe 1 eller 2 led pære og så har man "alt" udstyret, sætter det op med den afstand til planterne der er beskrevet og så er det det, eller skal der mere til?
Udfra din viden, hvor mange planter er f.eks denne til:
www.prolys.dk/proplant3-planteblomst-diodep-re-400lm.html
På billedet ligner det til blot 1 plante og det er lidt lidt hvis du spørger mig :0) I første omgang ville jeg foretrække en dansk leverandør, derefter evt. prøve easygrowled.com.
TAK :=)
Mvh. Rasmus
Skrevet af: Anja Egeriis, 4. januar 2011 kl. 7.34
Ud over pæren skal der ikke andet end en fatning og et stykke ledning til - så er du kørende.
Du skal jo have planterne i drivhus, kan jeg forstå, så de vil også få lys ude fra - dvs. de skal ikke kun leve af LED-lyset.
Så ville jeg nok foreslå en UFO eller to til at starte med. Hvis du hænger dem i f.eks. 1½ - 2 m fra planterne, kan de dække 2-4 m2 hver, når det kun er som tilskudslys.
Jeg tror ikke, at Prolys' pære rækker til meget mere end et par planter - måske 3, hvis den hænger relativt højt (ca. 75 cm).
Jeg kom lige til at læse tilbage i tråden. Du skriver, at temperaturen ikke er høj, der hvor drivhuset står. Skal du også køre med ekstra varme?
For så er det ikke sikkert, at LED er den optimale løsning, hvis du alligevel skal have varme på...
mvh
Anja
Det er prismæssigt en dyr løsning med en dansk leverandør, men hvis du hellere vil det, så må du jo se, hvad du kan finde ad den vej... Men som forsøg vil du kunne komme langt med en eller to 50W UFO'er.
Men skal du have gang i en større investering på et tidspunkt, vil jeg råde dig til at søge professionel hjælp i forhold til dimensionering af dit lys. Her rækker min erfaring slet ikke, så jeg vil helst ikke være den, der roder dig ud i noget, som måske ikke er det optimale for dig!
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. januar 2011 kl. 8.47
- jeg kan ikke forstå hvad du vil med lys - jeg har besøgt en del orkidegartnerier i tailand endda i december måned - jeg har ikke set nogen steder man bruger lys - derimod overdækker man med skyggenet for at mindske lyset - der vokser mange orkidearter i naturen i thailand - de får heller ikke kunstlys - tænk på at mange bruger tid på at svare dig på noget som ikke er relevant.
venlig hilsem m.m
Skrevet af: Steen C., 4. januar 2011 kl. 17.17
Rasmus skriver:
""Jeg er på udkig efter kunstlys til et sted hvor der er et stort drivhus, med bla. orkideer".
Om orkideer kræver ekstra lys eller ej aner jeg ikke en dyt om, men Rasmus nævner jo ikke kun orkideer så jeg synes da spørgsmålet lyder meget relevant!
Skrevet af: Rasmus G. Jensen, 4. januar 2011 kl. 19.57
Hej alle.
Tak for besvarelserne.
Mogens: Kan forstå du undrer dig, men ikke din besked. det er et projekt som min svigerfar er igang med. Uden at jeg kender det i detaljer, kan jeg sige at de vil prøve forskellige metoder for at lave de bedste vilkår for blomsterne, selvfølgelig for at få det allerbedste resultat - heraf nævnte jeg orkideer for at prøve at gøre det mere konkret. Derfor skriver jeg og spørger om hjælp og så dem der vil hjælpe kan skrive (hvilke heldigvis er flere, der er så flinke at tage sig tid til det).
De vil kigge på denne løsning og prøve det af og derfor jeg spørger jeg en del ind til det.
Vil gerne sige stor tak til alle dem der har skrevet, det er virkelig rart og det er ikke for at tage jeres tid.. :0)
Bh. Rasmus
Skrevet af: Rasmus G. Jensen, 4. januar 2011 kl. 20.01
Hej Anja.
Tak for dine fine svar. Nej, ikke så koldt så der skulle være behov for ekstra varme, men noteret at det ikke virker optimalt med led.
Til opstart er det ikke prisen, mere hvis man skal gøre det over et større stykke og synes det giver en god ballast at kunne ringe til en dansk leverandør og få vejledning hvis der sker noget.
Tak..
Bh. Rasmus
Skrevet af: Anja Egeriis, 4. januar 2011 kl. 20.29
Hej Rasmus -
velbekomme - håber, at du kan bruge noget af det!
Og lige et link mere - måske kan de komme med noget:
www.orkideer.dk/
mvh
Anja
Skrevet af: Lars Rasmussen, 4. januar 2011 kl. 21.32
ANJA....
Du har ikke nogen aflastning af ledningen på dine fatninger.
Der er ikke særlig smart, og noget letsindigt....
Skrevet af: Anja Egeriis, 4. januar 2011 kl. 23.35
Hej Lars -
fint med lidt konstruktiv kritik - men ikke særlig anvendeligt, hvis du ikke lige uddyber, hvad du mener...
Så det må du meget gerne - tak!
De er hængt op på den måde efter anbefaling fra min leverandør, og det fungerer fint nu på 2. sæson, så hvis der er et problem, vil jeg da gerne vide, hvad det går ud på.
Mvh
Anja
Skrevet af: Sofie Smith, 5. januar 2011 kl. 17.53
Hej Rasmus,
Nu kan jeg se du har fået mange godt ideer og forslag! Vil bare lige anbefale en bog jeg fik i julegave, den er rigtig god og jeg glæder mig til at bruge den meget mere! Det er "Det økologiske drivhus"som er skrevet af Lars Lund. JEg fik den af en ven, men den kan vist også fås på netter; www.boghit.dk/details.aspx?id=9788702062632
S. Smith
Skrevet af: Per Jensen, 6. januar 2011 kl. 15.31
Hej Anja
Det Lars mener med aflastning på ledningen er at i toppen af fatningen er der et 10mm gevind, her skal der skrues en, nippel, som klemmer på ledningen, dette for at sikre at trækket fra fatning + lampe ikke ligger i selve forbindelsen men i kappen på ledningen.
Du kan købe aflastningsnipler i forskellige udformninger ved din lokale elektriker eller byggemarked.
Sådan ser den ud: www.lavprisvvs.dk/shop/lk-aflastningsnippel-247861p.htmlI følge stærkstrømsregulativet skal alle kabler og ledninger sikres mod træk og vrid ved hjælp af aflastning.
Så du må lige se at få det ordnet Anja, ellers risikerer du at dine LEDlamper falder ned, nu det er kun de tynde ledninger i de 2 små skruer der holder dem.
Hilsen
Per
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. januar 2011 kl. 16.38
Hej Per -
tak for det - jeg vil investere i en bunke nipler!
Fint med et brugbart svar - jeg blev jo ikke meget klogere af det andet indlæg.
Mvh
Anja
Skrevet af: Jesper Christensen, 21. januar 2011 kl. 9.15
Slettet af administrator 21. januar 2011 kl. 10.32.
Skrevet af: Jesper Christensen, 21. januar 2011 kl. 9.16
Slettet af administrator 21. januar 2011 kl. 10.32.
Skrevet af: Jesper D., 21. januar 2011 kl. 10.31
for at lave det til et link skal bare stå http:// og så adressen.
(står også under tekst boksen...)
www.lavprisvvs.dk/shop/lk-aflastningsnippel-247861p.html
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kunstlys til drivhus.