Skrevet af: Jytte Bøje, 2. december 2010 kl. 15.45
Hej alle sammen derude
Jeg har et problem som jeg godt kan bruge en hurtig førstehjælp til, det drejer sig om, at jeg i sommers fik 2 koglepalmer, 1 meget stor og 1 mindre koglepalme (det tror jeg nok de hedder, det var det navn de sagde på planteskolen men jeg har også hørt at de bliver kaldt meget andet, men selve palmestammen er ikke så stor og ligner lidt efter en grankogle i faconen.
Disse 2 palmer har jeg hele sommeren haft stående den store inde i min stue i et lyst hjørne (i det andet hjørne står en brændeovn og der er et stort stykke væg mellem hjørnerne) den anden palme har jeg stående ude i min entré foran døren som har en stor glasrude i, altså også et lyst sted.
Jeg har hele tiden vandet dem her i sommeren og efteråret sådan ca. hver 10-12 dag så de var lidt fugtige, de har stået og været så flotte hele tiden, men nu har jeg lige til min rædsel opdaget at begge palmerne hver har fået 5-6 gule blade, dem har jeg så klippet af, men palmen ser jo ikke så godt ud mere, hvis jeg skal klippe flere blade af.
Hvad gør jeg evt. forkert????? Det skal nog lige siges at palmen i stuen er begyndt at få lidt mere vand ca. hvar 8-10 dag da den står i det modsatte hjørne af brændeovnen, hvorimod palmen i entréen ikke får samme varmepåvirkning. Har de fået for meget vand????? eller for lidt????? eller hvad sker der????? De 2 palmer har virkelig været til stor glæde for mig og alle beundrer dem, så de skulle jo nødige gå ud, så er der nogen der har et godt råd??????
Jeg er ved at fortvivle, da palmerne ikke ser ud til at være den slags som hurtigt skyder nye blade ud, de har ihvertfald ikke fået nye blade i de ca. 7 måneder jeg har haft dem, så jeg er virkelig ved at fortvivle, så hjælp søges hurtigst muligt. Glæder mig til at hører fra Jer alle.
Med venlig hilsen
Jytte Bøje
Skrevet af: Lone Brems, 3. december 2010 kl. 8.18
Hej Jytte Bøje
Jeg kan se ved en hurtig "googling", at du har fået fortrinlig hjælp på FloraForum - håber du kan nå at redde dine to eksemplarer !
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. december 2010 kl. 15.47
- hej -
- koglepalmer har det ikke ret godt i stueklima kan du ikke finde et køligt og lyst sted til dem - ned til 7-8 grader - de har også bedst af at være ude om sommeren - og ikke for meget vand -
mvh . mogens m -
Skrevet af: Jytte Bøje, 3. december 2010 kl. 15.58
Hej Lone
Jeg kan ikke lige se, hvor det er på FloraForum jeg kan søge hjælp, kan du forklare det lidt nærmere
mvh Jytte
Skrevet af: Anja Egeriis, 3. december 2010 kl. 17.11
Forstår ikke lige, hvad du mener her?
Du har da fået en meget grundig forklaring her, så vidt jeg kan se:
www.24.dk/group/havensproblemeroginteresser/forum/thread/2159652
mvh
Anja
Skrevet af: Lilium J., 3. december 2010 kl. 17.30
Jeg må give Anja ret-det synes som om du har bedt om second opinion uden helt at spille med åbne kort.
Det er ikke særlig pænt-faktisk efter min mening ret utilstedeligt, idet de mennesker du spørger bruger tid på et relevant svar.
Skrevet af: Jytte Bøje, 7. december 2010 kl. 15.09
Hej alle sammen
Jeg har åbenbart ikke udtrykt mig tydeligt nok, da jeg skrev tilbage, men problemet var en bekendt henviste mig til det svar jeg havde fået i Flora Forum, men jeg kunne bare ikke lige finde svaret, jeg ved ikke lige hvad jeg gjorde galt men på daværende tidspunkt kunne jeg ikke finde noget svar og havde heller ikke fået nogen mail om at der skulle være et svar. Så undskyld til alle dem som måske syntes jeg var ude efter en second opinion.
Dette var på ingen måde meningen.
MVH Jytte
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hurtigt førstehjælp til mine koglepalmer