Skrevet af: Henry Gregersen, 29. november 2010 kl. 6.43
Jeg har lige overtaget en kolonihave - men jeg kan se at vandet ikke kan løbe væk. Har prøvet at bore med en pælebor og ca 50 cm nede er der et hårdt lag som man næsten ikke kan komme igennem er der mon nogen her der har nogle løsninger på det ?
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. november 2010 kl. 9.21
Det kan være et lag al, du er kommet ned til.
Det skal gennembrydes, evt med en jernstang el stengreb, så det er gennemhullet flere steder på grunden.
Al-laget forhindrer også at planterne kan nå vandreserverne nedenunder i tørre somre og klare sig uden vanding.
Det kan også være traktose. Det virker på samme måde.
Anne Marie
Skrevet af: Henry Gregersen, 29. november 2010 kl. 11.24
Det har samme farve som rustent jern - tak for rådet jeg tror jeg vil leje en stor pælebor når det bliver vejr til det - hvad med at fylde hullerne op med sten eller grus bagefter ?
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. november 2010 kl. 18.46
Al er netop en jernforbindelse der er 'rustet' sammen med jordpartikler til et meget hårdt lag, som kan være i forskellige tykkelser.
Jeg tror ikke pælebor kan 'bide'i det. Jeg tror der måske skal noget med slag i for at få hul.
Grus i efter brydningen skulle ikke være nødvendig, da det ikke kitter sammen bagefter og trærødder vil hurtig finde hullerne og danne dræn.
Anne Marie
Skrevet af: Eivin Knidsen, 30. november 2010 kl. 11.58
Og i den specifikke forbindelse kan man da lige tilføje, at allaget paa heden over i Jylland skabte store ptoblemer, dengang, da man fandt ud af, at man ville til at opdyrke denne.
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vandet kan ikke komme væk