Skrevet af: Mikkel T., 31. oktober 2010 kl. 22.48
Jeg har for nyligt købt Kaffeplante frø som jeg er i gang med at spire, men nu er jeg kommet i tvivl om hvor tæt de skal plantes når de engang spire?
Normalt ville jeg selv plante et enkelt frø i hver sin potte, så de rigtig kan komme til sin ret. Men så faldt jeg over en kaffe plante på en planteskole hvor der er plantet mange oveni hinanden. Det ser jo meget godt ud når de skal sælge en plante at den så hurtigt er busket og fylder meget, men så skal de vel kæmpe med hinanden om næringen i jorden?
Jeg tænker det er lidt ligesom de bundter af Basilikum vi køber i forretningerne der er plantet alt for tæt sammen så de lynhurtigt ser ud af en masse. Men derefter dør hurtigt ud når vi har fået dem hjem i vindueskarmen.
Normalt ville jeg aldrig selv plante dem så tæt, men der er måske nogen specielle forhold der gør så gældende når vi snakker kaffe?
Jeg købte en af dem men overvejer nu om jeg ikke skulle skille dem ad og plante dem i hver deres krukker, da jeg absolut ikke kan se fordelen i at de står mast sammen på så lidt plads.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. november 2010 kl. 11.30
- du har ret i at du bør plante dem i hver sin potte - kaffeplanten bliver jo temmelig stor - så det er bedst at potte op hvert år når vækstsæsonen starter - jeg har selv dyrket dem med held og også fået frugter ud af det -
Skrevet af: Mikkel T., 1. november 2010 kl. 22.08
Tak for svaret, Tror der er 10 stykker i den jeg har købt så jeg må hellere skynde mig at finde nogen ledige potter så jeg kan få dem skilt ad.
Har du dyrket dine fra frø?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. november 2010 kl. 14.55
- ja og spiret dem ved 22-24 grader c .-
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Dyrkning af Coffea Arabica – Kaffeplante