Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 26. oktober 2010 kl. 17.56
Jeg mener at Søjletræer er frugttræer som er tætklippet, lavtklippet så frugterne kan plukkes uden stige og som ikke fylder i omfang og derfor kun har afstang imellem på 2 m. Ved selvsyn på frugtavlernes marker. Os i Småhave har ikke for megtr bolderplads, der skal også være grønsager.
Kan jeg også benytte mig med fordel af Søjletræer?
Sommerbeskæring og Vanris, hvordan går det i spænd . Jeg læser meget interessant angående alle disse ting, Jo mere interessant det er jo mere mister jeg jordforbindelsen, Men vi har mange i dette forum der ved noget, heldigvis. håp
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 26. oktober 2010 kl. 19.40
Søjletræer er frugttræer, der naturligt vokser som en søjle og kun sætter små korte sidegrene med frugtknopper og dermed frugt opad stammen. Nogle kalder dem også for rosenkålsæbler, fordi æblerne sidder som de msmå kålhoveder på rosenkål.
Det som du ser i frugtplantagerne er frugttræer podet på en svagtvoksende grundstamme (M9). Træerne tiltrækkes som spindeltræer og der fremtvinges 3-4 sæt sidegrene på de 2-2½ m stamme. Træerne holdes i denne form i frugtplantagerne ved beskæring. Ofte er der kun 0,75 m mellem træerne i rækkerne.
Hvis du vil prøve at dyrke frugt på denne måde i haven, skal du være opmærksom på, at roden er meget svag og træet ikke kan holde sig oprejst uden den bindes op til en stolpe eller et espalier. Den svage rod kræver også vanding i tørkeperioder, hvis det skal lykkes med en god avl.
Med hensyn til sommerbeskæring og vanris, så kan du fjerne vanrisene løbende om sommeren. Hvis du tager vanrisene inden de bliver mere end 8-10 cm kan du rive dem af og du undgår, at der kommer nye. Ved beskæring inden midten af august danner træerne normalt ikke ret mange vanris, medens traditionel vinterbeskæring giver mange vanris.
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 27. oktober 2010 kl. 20.11
Hej igen, tak villy.
De der vanris kan de så også bare rives af uden videre, uden der sker videre? håp
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 27. oktober 2010 kl. 20.37
Hej Hans Åge
Det er kun de nye små vanrisskud du kan rive af tidligt på sommeren. De vanris, der sidder på træet nu, er du nødt til at klippe af. Når så der kommer nye vanris til foråret kan du rive dem af og dermed stoppe noget for flere vanris.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring