Skrevet af: Gitte Stark, 24. oktober 2010 kl. 14.03
Hej. Jeg er netop flyttet i hus hvor hækken er todelt, den ene side består af hasselnøddehæk og den anden af hyben. Jeg vil gerne have hasselnøddehæk over det hele, men hvordan kan jeg gøre det? Er det muligt at tage aflæggere af den eksistrende hassel og i så fald hvornår og hvordan gøre det bedst? Med venlig hilsen Gitte
Skrevet af: Steffen Jensen, 24. oktober 2010 kl. 15.37
Du kan sagtens tage aflæggere.
Tag nogle lange tynde skud og bøj dem ned til jorden, ris barken lidt i stykker på undersiden og grav dem ned i jorden med ca 10-15cm af grenen under jorden. Læg evt en sten over stedet så den holdes nede.
Stedet skal holdes fugtigt hele næste år og de skulle gerne have slået rod til næste efterår så de er klar til at grave op.
Men hvis jeg var dig ville jeg købe en masse barrod hasselplanter i november og plante dem istedet. De er rigtig billige omkring 10-15kr pr stk.
Skrevet af: Gitte Stark, 24. oktober 2010 kl. 19.33
Hej Steffen
Tak for de gode råd.
Mvh. Gitte
Skrevet af: Lone Brems, 24. oktober 2010 kl. 20.11
Hej Gitte Stark
Hvis din hybenhæk er Rosa Rugosa er det vigtigt at være omhyggelig med at få fjernet alle rodstumper inden du planter hassel. Rosa Rugosa skyder meget villigt fra selv den mindste smule efterladt rod..... og det er svært ikke at beskadige nyplantede småbuske hvis der senere skal graves rosenrødder op, fordi de begynder at sende nye skud op (til foråret).
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hæk i hasselnød