Skrevet af: Steffen Jensen, 2. oktober 2010 kl. 14.05
Ja jeg troede ikke det var muligt her i DK, men har fundet en mindre skov kun 10km fra hvor jeg bor. Udelukkende med Mammuttræer... Vil tro skoven er et par tønderland stor.
Jeg har hentet en masse frø i skoven, og ville hører om nogen har prøvet at så disse??
Vil gerne have et par fifs hvis de skulle findes ;-)
Skrevet af: Mette Lund, 2. oktober 2010 kl. 21.43
Der står noget om mamauttræ på Wikipedia og der står også, hvordan man kan så træet- men det ser desværre ikke let ud. Held og lykke med projektet!
Skrevet af: Steffen Jensen, 3. oktober 2010 kl. 8.55
Har læst et sted at nok kun er under 10 ud af 100 frø som bliver til noget.
Så det passer nok godt med det du også har læst.
Men hvis man laver betingelserne så gode som muligt, så er chancerne størst for et få et nogenlunde resultat.
Så ville lige hører om nogen har prøvet at så dem, og hvordan de havde gjort.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 3. oktober 2010 kl. 9.04
Hej Steffen
Har du prøvet at se om der er frøhvide i frøene,ellers er det jo omsonst at så dem.
Det er sjældent at kogler fra vandgran,sumpcypres og mammut bliver bestøvet og modner i Danmark.
Hilsen
Anne Marie
PS har du undersøgt,hvem der har plantet dem og nuværende ejer?
Skrevet af: Steffen Jensen, 3. oktober 2010 kl. 9.22
Nej er ved at tørre en masse kogler, så må jeg se derefter.
Men det kan da godt ske der ikke er noget i dem, men det får vi jo at se.
Ved faktisk ikke hvem der har skoven, men meget af skoven er desvære ødelagt af skovmaskiner som har kørt på kryds og tværs af skoven. Den har væltet og knækket utrolig mange træer.
Men tilgengæld har jeg så fundet ud af at træerne ikke bare går ud selv om de ligger hen af jorden, de omdanner bare nogle sidegrene til nye toppe.
Desuden fandt jeg også flere eksempler på at grene har udviklet rod ved at de har ligget nede i skovbunden.
Så der er også en nem måde at formere disse træer på.
Skrevet af: Steffen Jensen, 3. oktober 2010 kl. 14.30
Jeg har nu skåret de 20 største frø over, kun 2stk havde lidt hvidt indeni. Men om det var nok til at de kan spire ved jeg jo så ikke.
Findes der metoder hvor man kan se om der er lidt liv i frøene??
Fx ligge dem i vand, og med tiden vil dem som evt kan spire falde til bunden og resten vil stadig flyde??
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 3. oktober 2010 kl. 21.13
Jeg ved ikke om man kan bruge metoden ved nåletræsfrø. De må kun ligge i vand i kort tid da de ellers rådner. Det er jo frø af nøgenfrøede (nåletræ).
Frøhviden skal helst fylde frøhuset helt ud for at have energi nok til at spire. Ellers er det spildt arbejde.
Anne Marie
Skrevet af: Steffen Jensen, 7. oktober 2010 kl. 9.13
Jeg er desvære nød til at rette mig selv...
Det træ jeg har fundet er IKKE et mammuttræ, da jeg blev lidt mistænkelig over nogle ting og begydte at undersøge dem.
Jeg tog et smut i forestbotaniskhave i Århus, og fik sagen helt afklaret.
Det træ jeg fandt en plantage af er Japansk Gran (Cryptomeria japonica)
Men det er skam også et smukt træ som skal have en plads i min have.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. oktober 2010 kl. 9.40
Nåååh, det forklarer en del.
Japansk gran kan du finde i specialplanteskoler,hvis du ikke selv laver dem fra frø.
Anne Marie
Skrevet af: Steffen Jensen, 7. oktober 2010 kl. 9.43
Har i egentlig Mammuttræer i jeres planteskole Anne Marie?? Jeg har fået den blå variant, men vil også gerne have den alm grønne...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Mammuttræfrø?