Skrevet af: B. Q., 16. september 2010 kl. 12.35
Jeg har ca 15 flotte chilli og peberplanter som lige nu buger af diverse flotte "afgrøder". Kan jeg gemme planterne til næste år og i givet fald hvordan?
Skrevet af: Lone Brems, 16. september 2010 kl. 13.48
Hej B. Quorning
Ja, du kan overvintre dine chilier.
Klip dem lidt tilbage, hold jorden fugtig - ikke våd ! - og sæt planterne så lyst og køligt som muligt.
Køligt betyder mellem 15 og 10 grader - ned til 5 grader i den lysfattigste periode kan være acceptabelt.
Måsek vil nogen af planterne bukke under - men de, der klarer vinterhvilen er meget hurtigt igang til foråret og sætter masser af skud efter omplantning til større potter og med tilskud af næringsrig jord / havejord iblandet kompost og lidt pilleret kyllmngegødning.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. september 2010 kl. 19.07
Der er mange måder at overvintre chili og peber på - prøv evt. at søge på "overwintering" i dette forum:
chillisgalore.co.uk/phpBB3/search.php?search_id=newposts
Eller på:
chilifan.dk/da/forum/
mvh
Anja
Skrevet af: B. Q., 20. september 2010 kl. 7.41
Tak for svarerne. Jeg har allerede flyttet dem indenfor, hvor der stadigvæk er ca 20 grader og kan se at mange af dem begynder at tabe de uudviklede knopper. De har stået op mod en sydøstvendt mur de sidste 2 måneder men det er nok meget normalt at de reagerer på at komme ind i en mere konstant temperatur?
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. september 2010 kl. 8.32
Ja - de får lidt et chok, når de ryger ind i varmen, og der kan ryge en del blade og knopper.
Men de skal nok komme sig igen...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Overvintring af chill og peberplanter