Skrevet af: Hannah F., 15. september 2010 kl. 18.00
Jeg har fået nogle skud fra oliven træ med grønne frugter på fra Kræta, hvil gerne prøve at få dem til at vokse.
Jeg har stillet dem i vand. Er der gode råd fra eksperter.
Skrevet af: Lilium J., 15. september 2010 kl. 19.29
Hvis du har mulighed herfor placeres toppen i en gennemsigtig plasticpose.
Skift vandet hyppigt og herefter er der kun at håbe.
De må ikke få direkte sollys.
Jeg vil dog pille frugterne af for ikke at sende unødig energi af til disse.
Hvis de får rødder efter nogle uger skal de omplantes i svagtgødet plantejord.
Skrevet af: Hannah F., 15. september 2010 kl. 20.39
Tak for dit svar.
Jeg tror du har ret med frugterne dem piller jeg af. det ville være sjovt hvis det lykkes,
De trives i meget tør jord dernede, så skal de mon ikke have grus eller sand senere hen.
Skrevet af: Svend Høst, 15. september 2010 kl. 22.20
Nu er jeg ikke ekspert men jeg har dog en del (dårlig) erfaring med stiklingformering af oliven.
Det er meget svært at få en olivenstikling til at stå rødder , jeg har prøvet gennem flere år uden at det lykkes både med nedkrogning og stiklinger .
I år lykkes det at få rødder på 4 ud af 12 stiklinger som var skåret direkte fra hovedstammen på mit oliventræ og sat i fugtigt grusblandet jord i potter med en hvid plastpose over for at holde på fugtigheden.
De stod lyst i et sydvindue og fik meget sol og varme og efter 10 uger kunne jeg se rødder i hullerne i bunden af potten på 4 af dem.
Du skal nok ikke regne med at få rødder på din stikling men prøv alligevel at stikke den i jord i en potte med en plastpose over , det ku jo være.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Hannah F., 15. september 2010 kl. 22.34
Dejligt med nogle gode forslag.
Jeg har flere stiklinger så jeg kan jo prøve forskellige metoder.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Skud fra oliven hvordan