Skrevet af: Erik Nielsen, 4. september 2010 kl. 20.59
Kan man selv lave en bøgehæk, og hvis man kan, hvordan gør man?
MVH
Erik Nielsen
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. september 2010 kl. 9.04
Mener du det alvorligt?? Sådan helt fra frø af? Så snakker vi om 3 år til du har en hækplante!
Anne Marie
Skrevet af: Erik Nielsen, 5. september 2010 kl. 14.05
Ja - jeg mener det helt alvorligt.
Syntes det kunne være sjovt selv at lave bøgehækken. Det eneste jeg er bekendt med er, at der skal samles noget bog.
Kan man bruge den bog der falder fra bøgetræerne i skoven i oktober? Eller er den en specifik slags bog der bruges til hækplanter?
Med venlig hilsen
Erik Nielsen
Skrevet af: Steffen Jensen, 5. september 2010 kl. 14.52
Du bruger bare de bog du finder på jorden, men husk de skal være hårde og lidt udspilede. ellers vil de ikke spire.
Jeg har eller nogle hundrede små planter som spirede her i foråret hvis det kunne have interesse.
Mvh Steffen
Skrevet af: Boi Jensen, 5. september 2010 kl. 14.58
Hej Erik
Så må du bare i gang. Du skal samle de bog, der er buttede og prøv at klippe eller skære et par stykker igennem så du ikke kommer til at samle en hel masse, der er golde.
Dernæst tørrer du frøene og lægger dem tørt og gerne køligt, men de med det tørre er det vigtigste. Ellers rådner frøene.
Du skal i gang med at lave et bed, der er så bredt at du kan luge - og det kan være 10-20 cm - eller en hel meter bredt.
Det skal være totalt frit for græs og andet flerårigt ukrudt og det bør der også være omkring. Dette stykke kan du godt lave klar nu og et stykke i køkkenhaven er fint.
Jorden må også gerne løsnes med en skovl, spade eller greb nu og så undlader du at gå i det fremover.
Når du skal så i f.eks. marts eller senest begyndelsen af april, sår du frøet med en afstand på mindst 2-3 cm og der skal 2 cm sand over frøet. Efter såning skal sandet holdes nogenlunde fugtigt i perioder, hvor det ikke giver regn og det er et par liter vand pr. m2 dagligt. Det bliver du ved med til de små bøgeplanter har sat først 2 kimblade og dernæst et sæt blade mere, så vander du gradvist sjældnere, men jorden må aldrig tørre ud.
Du skal have sorteret planterne, så de røde markeres med et stykke snor og efter første års vækst - efter 10. november, graves alle planter op og sættes på rækker med 5-10 cm afstand, de skal måske have kortet en for lang rod af og ellers skal de bare i jorden igen.
Derefter må de stå i jorden et eller 2 år mere og kan efter 10. november bruges som hækplanter, hvis de har grene forneden og hele vejen op ad stammen.
Frøene samler du, hvor du må og kan finde dem, husk at spørge om lov, hvis du bevæger dig ind på privat område.
God held med hækplanterne.
Skrevet af: Steffen Jensen, 5. september 2010 kl. 15.06
Det var da en virkelig besværlig måde...
Der spirede flere tusinde i min græsplæne i foråret, så de skal nok spirer lige meget hvordan du gør.
Jeg vil bare samle en masse tykke bog og lave en række eller to her i efteråret når de er faldet af træerne.
1-2cm ned i jorden og ca 5cm mellem frøene. plant godt med frø så du er sikker på du får planter nok.
Til foråret vil det vrimle med små nye bøgetræer...
Skrevet af: Boi Jensen, 5. september 2010 kl. 19.20
Hej Steffen
Hvis du en gang har haft besøg af mus i et sådan bed, finder du ud af at det er fint nok med efterårssåning, som også er den mest effektive måde, at få flest frø til at spire. Men de æder dem alle sammen, og så skal du starte forfra.
Der er ingen vanskeligheder i at tørre bog - og så dem i marts.
Omplantningen er for at få en bedre kvalitet planter, der har været studset i roden og dermed bedre tåler omplantningen til det endelige bliversted, hækken.
Skrevet af: Erik Nielsen, 6. september 2010 kl. 11.41
Jeg prøver mig frem nu, og takker for de mange fine svar.
Med venlig hilsen
Erik Nielsen
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. september 2010 kl. 21.24
Hej Erik
Gør bare som Steffen og så dem straks i riller evt.i køkkenhaven, tryk dem fast og dæk dem med lidt jord og læg net over til de kommer op til foråret.
Sådan har vi gjort i årevis med spandevis af bog. Det virker hver gang.
Husk hvis du samler i skov skal du have ejerens tilladelse. På P-pladser og fortove kan du bare feje dem op. Hvis du smider dem i en balje med vand, vil goldfrøene flyde ovenpå og de bestøvede ligge på bunden.
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bøgehæk