Forum

Hvordan formerer jeg Spiraea japonica?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria Mose, 30. august 2010 kl. 18.36

Jeg har den fineste Spiraea busk ude i min forhave som jeg gerne vil dele eller formere til en lille hæk som afgrænsning bagerst i haven. Hvordan gør jeg det?
Skal jeg knække nogle 1 års grene af og plante i noget jord eller er der andre måder at gøre det på?
Venligst Maria.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 30. august 2010 kl. 20.11

Hej Maria
Spiraea er nemme at formere til vinter som træagtige stiklinge - hvis du vil være sikker, sætter du 2 eller 3 stiklinge hvert sted du vil have en ny plante - du klipper bare i blyantslængde og sætter dem ned i jorden, så der kun er et par cm over jorden og så laver de rod i slutningen af vinteren og foråret.
Hvis du ikke vil have dem på blivestedet med det samme, laver du bare en række med f.eks. 5 cm afstand og flytter dem så næste efterår, når de smider bladene.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Mose, 30. august 2010 kl. 21.03

super! Er det dec-jan det skal gøres eller?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Mose, 30. august 2010 kl. 21.04

Hov forresten. Er det almindeligt ved træagtige stiklinger at man bare "smider dem i jorden" om vinteren? Har nemlig også nogle snebolletræer og sommerfugebuske der skal formeres.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 31. august 2010 kl. 8.31

Hej Maria
Snebollebusken - ja om vinteren - og december er et fint tidspunkt. Sommerfuglebusken vil jeg vente med til begyndelsen af marts, når det er tøvejr - og dem vil jeg nok lægge et stykke hvid plast over, det skal ned i jorden hele vejen rundt, så det er lufttæt. Plasten skal så fjernes en gang i maj, helst en dag med regnvejr.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 31. august 2010 kl. 10.06

Hej Maria
Du kan fint lave stiklinger nu på friland eller i kasser med svagtgødet voksemedium dækket med hvidt plastik over buer af pilegrene eller andet lignende. Brug halvforveddede grenstykker med mindst to par knopper, de øverste i jordoverfladen.
Anne Marie

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 31. august 2010 kl. 10.49

Sommerfuglbuske behøver ikke tildækkes det har jeg aldrig gjort, og de er kommet fint allesammen, jeg har lige lavet en bakke med en hvid, de er stukket i perlite, og der er rødder efter ca 3 uger
Lis

Nyt svar til emnet »Hvordan formerer jeg Spiraea japonica?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan formerer jeg Spiraea japonica?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider