Forum

Vindruer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 7. august 2010 kl. 6.54

Hej.

Jeg har købt 2 vindruer,.. en grøn druefri, og en blå... men jeg er slet ikke med på hvordan de skal behandles.?
Skal de klippes ned om foråret/efteråret?
Og hvad med om sommeren når der kommer druer på...skal de knibes? Og evt. hvordan??
Håber der er nogen der kan give fyldigt svar. :0) Da jeg er " helt blank".....

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 19. august 2010 kl. 19.53

Hej! Er dine druer i drivhus eller på friland?
Under alle omstændigheder skal de skæres ned vinter/meget tidligt forår inden safterne stiger! Jeg plejer at beskære min (frilands-)vin nytårsdag, hvis ikke det er hård frost. Jeg har lært, at man de første år skal skære hovedstammen tilbage til højest 50 cm over, hvor den nåede til sidste år - så det varer længe, inden den bliver høj, hvis den skal det. Sideskud skæres tilbage til ét blad. Om sommeren de første år skal man knibe alle druer væk, så al kraften går til at danne ved. Når man begynder at høste druer efter nogle år, skal man om sommeren knibe skuddene tilbage, sådan at der kun er 2 blade efter drueklasen og kun én klase pr. skud. Politikens beskæringsbog er vældig instruktiv, der kan du studere detaljerne! Og forresten sagde min svigerfar, at da han var gartner (i 50'erne) tømte de natpotten ved vinstokkene!
Held og lykke - sidste år høstede vi omkring 10 kg dejlige druer på vores 4 planter, som danner tag over terrassen - uden natpotte, men med kompost og animix.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. august 2010 kl. 19.57

Hej Maj-Britt -

det er altid en god idé at bruge søgefunktionen øverst til højre, inden man stiller sit spørgsmål - for der er ikke meget, der ikke allerede kan findes et svar på...

www.havenyt.dk/soeg/?q=vin

mvh
Anja

Nyt svar til emnet »Vindruer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vindruer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider