Skrevet af: Wina Fiona, 2. august 2010 kl. 21.27
Jeg har fået en hel masse Johannesbrød med mange frø i. De er plukket på Malta, og johannesbrød vokser fortrindsvis i det østlige middelhavsområde.
Men er der nogen herinde som har erfaringer med at dyrke Johannesbrød her i DK?
Jeg vil prøve med nogle af frøene, at så dem i potter med såmuld, og andre vil jeg så i en mere mager sten/sand-blanding. Med mindre nogen af Jer har bedre forslag..?
Skrevet af: Bjarne Højlund, 2. august 2010 kl. 21.32
HEjsa!
De er ret nemme at dyrke fra frø. Blot i blød med dem i 24 timer og så dem i alm. så og priklejord.
Jeg havde 4 planter som stod i krukker, men de gik desværre til i vinter så jeg tror ikke de er hårdføre i DK ;)
God fornøjelse ;)
Bjarne
Skrevet af: Mogens; E., 2. august 2010 kl. 21.57
Frøene spire bedst i en lerholdig jord som skal holdes omkring 20 grader, og med store drænhuller. Planten trives godt i en udestue og kan sættes udendørs om sommeren. Men blomsterne stinker ret fælt især om aftenen, for at tiltrække fluer til bestøvning. Sydpå bliver det et højt træ på 15 m. I dansk drivhus max. 5m.
Skrevet af: Wina Fiona, 3. august 2010 kl. 7.59
Tak for gode råd.
Jeg vil straks gå i gang med eksperimentet. Og mon ikke planterne vil kunne overleve i et frostfrit rum om vinteren. En garage for eks..
Skrevet af: Lis P., 3. august 2010 kl. 14.27
Jeg har et lille træ, men som Bjarne skriver de er ikke vinterhårdføre i Danmark så mit lille træ kommer ind i udestuen om vinteren, og der står det ved ca 10 grader, men det vil helt sikkert gerne have en lidt lunere placering det kan jeg se på bladene.
MVH
Lis
Skrevet af: Anne-Grethe Barslund, 24. juli 2012 kl. 16.19
Hvordan er det gået med dine forsøg med såning af johannesbrødkernerne?
Har du nogle frø i overskud, som du evt. vil af med? Jeg er blevet kontaktet af en dame, som søger efter frø, som skal bruges i forbindelse med et Vikingeprojekt. Hun har søgt mange steder efter frø, men det har været umuligt for hende af finde nogle.
Jeg har desværre ikke flere frø, men det er lykkedes mig at fremdrive 5 små træer. Men nu må vi se, om de klarer vinteren.
MVH
Anne-Grethe
Skrevet af: Line Marie T., 3. marts 2013 kl. 11.55
Mit hamster efterlod en lille kerne til mig, jeg kom den i blød i 24 timer, selvom den var hård som en sten derefter. Nu er den i en lille plastikpotte i et minidrivhus på vindueskarmen (der er dejligt lunt derinde på en solskindsdag). Hvornår tror i der sker noget? :)
Jeg søger stadig kerner, i tilfælde af at det er en nitte. Sig til hvis der er nogle der har nogle til overs.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Johannesbrød