Skrevet af: Kristina Thomsen, 1. august 2010 kl. 20.46
Hej alle:)
Har indsamlet nogen frø fra overnævnte, men hvordan skal du opbevares og hvornår skal de såes?
Riddersporen er stadig i "kapslen" eller hvad den hedder og det samme gælder for Valmuen. Skal jeg tage frøen ud eller hvordan?
Mvh herfra
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 2. august 2010 kl. 0.31
Hej Kristina
Når jeg har samlet frø af riddesporer, har jeg nogle gange ladet frøene sidde i kapslen, og det modsatte med valmue. Jeg tror ikke, det spiller nogen rolle, om man tager dem ud eller ej. Det vigtige er, at de har det tørt og ikke for varmt. Jeg har mine frø i plastikbeholdere (fx brugte fetabeholdere) og i papirposer. De opbevares i ca. 15 graders varme.
Valmuefrøene skal du så meget tyndt, og gerne med stor afstand (30-40 cm hvis der er tale om store opiumsvalmuer), nok en gang midt eller i slutningen maj, afhængig af temperaturen. Valmuer spirer meget let.
Jeg har ikke prøvet at spire salvie. Riddersporerne ville jeg nok forsøge at spire indendørs fra marts og så plante ud efter frosten er væk, dvs. nok i slutningen af maj eller begyndelsen af juni.
Mvh. Marie Louise
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Wina Fiona, 2. august 2010 kl. 8.01
Hej Kristina.
Salvie har jeg tit sået i små potter indenfor om foråret/forsommeren, og så plantet dem ud når de er blevet 5-6 cm.
Men de år hvor jeg ikke har fået høstet min salvie, og de har smidt frøene selv, da er der kommet små salvie-planter frem overalt - også mellem fliserne. Så det betyder nok ikke så meget om du sår dem nu ( som naturen selv ) eller venter til næste år.
Skrevet af: Lis P., 2. august 2010 kl. 9.54
Jeg opbevarer alle mine frø ved ca 5 grader mørkt og tørt, nogle i køleskab andre bare i et skab i kælderen.
jeg smaler hvert år frø af alt i min have så det bliver op mod 100 forskellige slags, så jeg piller frøkaplserne fra hinanden ellers ville det fylde for meget.
MVH
Lis
Skrevet af: Kristina Thomsen, 2. august 2010 kl. 16.11
Tak for svar:)
Vil lige høre om det noget man skal så nu? Mener jeg har læst at de kunne såes nu for så at blomstre allerede næste sommer??
Mvh igen:)
Skrevet af: Kristina Thomsen, 2. august 2010 kl. 16.11
Tak for svar:)
Vil lige høre om det noget man skal så nu? Mener jeg har læst at de kunne såes nu for så at blomstre allerede næste sommer??
Mvh igen:)
Skrevet af: Mette Lund, 4. august 2010 kl. 22.25
Er der ikke noget med, at riddersporefrø skal have frost for at spire?
Jeg frøs halvdelen af mine ned og såede de andre meget tidligt, så de nåede at få lidt frost og jeg fik rigeligt med riddersporeplanter på begge måder.
Enkelte af planterne satte en enkelt blomst allerede det først år.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Salvie, Valmue og Riddderspore frø?