Forum

Jordbehandling og forbedring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Leif J.A., 21. juli 2010 kl. 10.02

Jeg har et jordstykke som skal gøres klar til nyttehave. Stykket er på ca. 1.000 kvadratmeter og meget lerholdig. Det lider desuden af traktose. Jeg forestiller mig at det skal grubes og derefter tilføres ca 3,5cm kompostmuld fra kommunens genbrugsstation og ca 3,5cm sand.

Vil det være en fordel at tilføre biologisk materiale for eksempel træflis eller snittet halm hvis jeg kan få det?

Hvordan får jeg bedst blandet jorden med det pålagt materiale, pløjning eller dybdefræsning begge til en dybde af ca. 20cm?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. juli 2010 kl. 10.51

Hej Leif J.A.

Arealets størrelse gør indtryk ! 100 kvadratmeter pr person i husstanden strækker til selvforsyning med urter og grøntsager - men hvis man også ønsker frugt og bær, ja så må man jo øge arealet pr person...... Og er der nogen andre som kan glædes over friskhøstede urtesager, så er det jo et stort privillegie at kunne gi' væk at lækkerierne :-)

Det biologiske materiale kan du lettest og bedst få tilført ved at så grøngødning snarest muligt - men selvfølgelig efter den indledende grubning og fræsning. Men det er nu og de næste 4 - 8 uger, det kan lade sig gøre med et godt resultat.
Læs mere om velegnede grøngødningsplanter til lerjord ved at skrive grøngødning i søgefeltet øverst på denne side.

Pløjning er ikke nogen helt god metode - den vender kompost og sand ned i 15 - 20 cm dybde, hvor det dels ikke kan omsættes på grund af iltfattige forhold og dels ikke bidrager til en bedre jordstruktur i de øverste jordlag, hvor dine urter har det største rodnet.

Undgå træflis i køkkenhaven! Omsætningshastigheden er alt for lav til at det giver andet end problemer - det er svært at lave et godt såbed og den løbende jordbehandling kan medføre rigtig mange skader på kimplanter, skader som opstår når små træstykker presser på de tynde stilke. Ud over det rent fysiske er der også det forhold, at de bakterier og svampe, som omsætter træflis tager en del af næringsstofreserven i jord (og den kommer så ikke dine planter til gavn).
Snittet halm kan bedre anvendes - men der bindes også kvælstof en periode under omsætningen (perioden er væsentlig kortere end hvad der et tilfældet for træflis).

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif J.A., 21. juli 2010 kl. 11.21

Hej Lone

Tak for svaret. Jeg havde også regnet med at jeg skulle have grøngødning når den indledende jordbehandling var overstået. Pløjning/dybdefræsning er et sørgsmål om at få forbedret strukturen i større dybde en de ca. 5cm en kultivator kan klare, stykket er lidt stort til at grave med den tid der er til rådighed. Det er nødvendig at forbedre strukturen i mere end 5cm dybde da der ellers er problemer med dels vand (overfladevand ved meget regn, udtørring ved lidt regn) og dels har for eksempel frugtbuske og træer brug for en større dybde med god struktur end hvis jeg kun skulle dyrke nytteurter.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 21. juli 2010 kl. 11.25

Det kan være meget gavnligt at grubbe noget meget lerholdigt jord, som er kørt sammen. Det er en afgørende betingelse for et godt resultat, at jorden er tør nok ellers gør det kun ondt værre. Se frorskellen, hvis du trækker en togrenet gaffel igennem en pakke smør, og træk så den samme gaffel gennem et tørt franskbrød.

Det er fint at blande sand og kompost i de øverste 15-20cm med en fræser. Men igen: Det skal være tørt nok, ellers laver du bare en ny "sål"

Mvh. Hans

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 21. juli 2010 kl. 16.21

Hej Leif
lerjord er jo desværre ikke den letteste jord at have med at gøre, da den kan være meget tung at arbejde med, men der er bestemt også fordele, såsom at den holder bedre på næringsstoffer, og vand, så der måske ikke skal vandes så ofte som på sandede jorde.

Jeg er enig i de ovenstående indlæg om grubning, og evt. efterfølgende fræsning, men det skal absolut være når jorden er bekvem ok ikke for våd. Med det vejr vi har i DK lige nu, er der dog ikke den store sandsynlighed for at den er for våd lige nu :-)

Grubning og fræsning, bør være en éngang opgave, for at få løsnet jorden her og nu. Derefter gælder det om at holde jorden beskyttet mod vejr og vind, og ikke gå for meget i bedene, og slet ikke når den er våd, da den så vil kompakte igen.
Dyrk grøngødning når der ikke er andet i jorden, hvor det ikke er muligt, så hold jorden dækket med planterester. Såsom græsafklip, hækafklip, ukrudt (uden frø) og hvad du ellers kan finde.
Sår du nu, vil en blanding af olieræddike og smalbladet lupin, vil rødderne kunne nå godt ned i dybden inden du skal bruge jorden til næste forår. Tilføj havre og honningurt, for at få en god mængde grønt der kan kultiveres ned i jorden til næste år, lige så snart jorden er til at arbejde med.

Kompost og andet organisk materiale skal have ilt for at blive omsat, og det er der ikke tilstrækkeligt tilstede af i jorden, derfor må man ikke grave det alt for dybt ned i jorden. Bliver det omsat uden ilt, vil det i stedet rådne, ogt skabe dårlige forhold i jorden.
Derfor skal man på lerjord tilføre organisk materiale ved enten at dyrke planter, eller ved at ligge kompost, dyregødning etc. ud oven på jorden, og maksimalt kultivere det ned i det øverste jordlag.

Det kan virke lidt besværligt med al den jorddækning og grøngødning, men er du konsekvent, og undlader du at gå på dyrkningsarealerne, så slipper du til gengæld for det hårde arbejde det er at skulle grave jorden hvert år.
Efter et par år med denne metode, vil du bemærke at jorden stille og roligt forbedres, og det er en fornøjelse at se resultaterne

Hilsen Randi

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 21. juli 2010 kl. 20.21

Ved grubning må der undgåelig blive trykket lige så meget som der løftes. håp

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 22. juli 2010 kl. 13.08

Jeg påtænker også at give min fine have et nyt lag kompost. Komposten kommer dog fra "egen avl" da jeg har holdt kompostbunke siden starten af 60'erne. I kan tro det er den fineste jord.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Jordbehandling og forbedring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jordbehandling og forbedring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider