Skrevet af: Mogens; E., 17. juni 2010 kl. 21.27
Jeg har hjembragt nogle friske mandler fra de varme lande. Hvordan skal de behandles så de kan spire. Skal de slibes, i vandbad eller bare i jorden, hvordan er den rigtige fremgangsmåde.
Skrevet af: Steffen Jensen, 18. juni 2010 kl. 19.42
Jeg ville nok vælge at købe et træ som kan klare frosten lidt bedre end dem syd fra.
Men det er jo sjovt at lave planterne selv. Jeg har da selv en fign jeg selv har lavet, den er vist omkring 10år gammel men fryser ned til jorden hver vinter og bliver aldrig til et træ.
Mht dine mandler, så skal de i en pose med fugtigt sand og i køleskabet i 2måneder.
Derefter skal de plantes i potter.
Skrevet af: Bjarne Højlund, 18. juni 2010 kl. 21.16
Som andre orunus sorter er det en god ide at varmstratificere frøene først, jeg vil blande frøene med grov spaghnum, da sand klister og lukker af for ilt til frøene. Læg dem ved 15-18 grader i 6-8 uger og så herefter 2-3 måneder på køl. Herefter skal de sås og stå nogenlunde lunt.
Planterne skal nok vænne sig til klimaet men mandel skal behandles som ferskner mm. og helst beskyttet de første par år, men herefter kan de godt klare sig på friland såfremt de står i læ, og evt. beskyttes om vinteren :)
held og lykke ;)
Bjarne
www.barney.dk
Skrevet af: Mogens; E., 18. juni 2010 kl. 22.52
Tak for jeres råd og vejledning som jeg vil prøve. Med 5 frø skulle der nok være en chance for en plante.
Skrevet af: PER CHRISTENSEN, 20. september 2010 kl. 21.47
vi har en mandelbusk, 2 år gl.der er forbavsende mange mandler på. Hvordan behandler vi disse mandler så vi
kan levere lidt til bagværk?
Venlig hilsen
Per Christensen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Mandelkerner.