Forum

»medhjælp«

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 5. juni 2010 kl. 20.55

Vi har heldigvis flere som har rigtig god forstand til os andre, og lige netop det vi brænder for og beder om hjælp til, uden at de forsøger at gøre sig humoristiske, = saglighed. »Humoristerne« er lykkeligvis snart udød.

Jeg vil så gerne vide hvem I er og som råder os for det jeg(/vi) søger råd om, og lige i så høj grad det I råder andre til, som også søger hjælp, måske noget jeg ikke aner eksisterer. Kom venligst med opl. om fagfolkene. Jeg læser mange gode råd fra jer. håp

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 5. juni 2010 kl. 22.06

nogle er uddandel i faget og andre er selv oplært

jeg er en af de selvoplært som hver dag er på havenyt for at søge nye info ind samt nettet og de mange have bøger er også en hjælp

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 6. juni 2010 kl. 8.53

Jeg er opvokset med planter, mest kaktus, men har dog boet mange år med planteskole som nabo, mest træer, men der var dog gartner til at passe park og drivhuse.
Så har jeg mit eget haveforum hvor der findes et hav af dygtige brugere som ved en masse om det vi har i haverne, der er flere der er fagudannede inden for gartneri og en enkelt væksthusgartnet eller to.
Så læser jeg alle de fagbøger jeg kan skaffe på engelsk og tysk, samt jeg gør mine egne erfaringer.
MVH
Lis

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. juni 2010 kl. 17.39

Hej Håp
Jeg deler gerne ud af min erfaring som udlært planteskole-gartner af den gamle skole på Beder.
Hvis jeg ellers har viden og erfaring om det pågældende emne, deltager jeg gerne i debatten.
Da jeg stadig møder nye fagfolk, lærer jeg stadig nye ting, så min viden udvikler sig hele tiden, som jeg gerne formidler videre.
Engelske og tyske planteskolebøger er mine foretrukne opslagsværker.
Har haft egen planteskole i 34 år med træer og buske.
Anne Marie

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juni 2010 kl. 8.36

Og jeg er en total amatør, som bare synes, at have og drivhus er meget spændende!

Så jeg har læst en masse og oparbejdet en god del praktisk erfaring gennem 23 år med min have, så hvis nogen kan have glæde af noget, som jeg ved, er det bare herligt!

Også fordi jeg selv tidligere ledte meget efter viden om en masse praktiske ting, som var svære at finde. Jeg vil gerne være medvirkende til, at et fantastisk forum som havenyt.dk bliver ved med at være det gode opslagsværk, som det har været i nogen år nu..

mvh
Anja

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 7. juni 2010 kl. 17.04

Hej håp.

Jeg har været planteavler på fuld tid i mere end 50 år med den viden og erfaring, som det nu kan give.

Jeg har levet med, i og af naturen altid, på et sted med mange herlighedsværdier: Jord til stranden,vildtplantninger, moser, lergrave og en gammel lanbohave med både gamle træer og nyplantninger. Desuden har jeg en datter, som er udlært væksthusgartner. Hende trækker jeg på til mine indendørs sysler.

Jeg håber her at kunne bidrage en lille smule med noget grundviden og erfaring om det store emne, at få planter til at trives bedst muligt.

Mvh Hans

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 7. juni 2010 kl. 21.01

Hej til alle os som nyder dette forum. Alle os der nyder denne interesse. Det er glædeligt at læse responsen, som jeg egentlig var lidt betænkeligt ved om jeg opskruede mine forventninger for meget, men I er, også, mange spændende læsere som, jeg er er/var meget spændt om hvem I er. Jeg sikker på at I alle tør give jer til kende og grunden dertil. Er det da et ikke et omsiggribende forum vi er tilbudt her, og det er bestemt et jeg har brug for selvom jeg er opvokset midt i jordbruget og beskuet og lyttet til det. Vore forældre forlangte også at vi hjalp til med at trampe spaden ned igennem møjet og den dejlige muldjord. Og vi indtog, med glæde, rigtige mange sunde grønsager, det som smager af planter, hvis vi kan beherske krydderi tilførelsen.

Slaveriet har fulgt mig lige siden heldigvis, og har forøvrigt smittet nogle af mine nærmeste. Jeg er forøvrigt spændt på om Karna Maj kommer med navne som hun alligevel har på lønningslisten. håp

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 8. juni 2010 kl. 9.43

Jeg skriver herinde når jeg føler jeg har noget at bridrage med. Jeg er Selvlært og har ikke dyrket have i ret mange år, kun siden 2005. Jeg går mest op i dyrkning af køkkenhaven, og har hentet rigtig mange gode oplysninger herinde, og er blevet inspireret til at forsøge nye afgrøder og nye metoder.

Jeg læser alt hvad jeg kan komme i nærheden af omkring havedyrkning, og har den vej igennem opbygget en god viden. Da jeg selv har nydt godt at den megen information her på siderne, både i form af artikler og her i Forum, vil jeg også gerne selv bidrage hvor jeg kan.

Jeg er ikke klar over hvad du mener med Karna Maj's lønningsliste, da alle dem der skriver her til Havenyt, efter min bedste overbevisning gør det gratis.
Der er en liste over dem der er tilknyttet i Ekspertpanelet her : www.havenyt.dk/spoergsmaal/moed_ekspertpanelet.html

Randi Lauridsen

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Poulsen, 8. juni 2010 kl. 10.57

Hejsa jeg har købt frø af plsnten ECHIUM WILDPRETII.
hvornår er det best at så dem,og hvor dybt

Hilsen tom poulsen fra omø

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 8. juni 2010 kl. 21.06

Nå Randi Lauridsen, Der ramte du lige hjertekulen, selv om du ikke er klar over hvad jeg mener har du da gennemskuet mig fuldstændig. Det er netop det du udgiver, jeg ønsker. Der er da mange flere end jeg kan forestille mig "lønningslisten" kan bestå af du opgiver jeg er mere end fuld overvældet. Gad vide hvor du har al den erfaring fra. Nå vi så også ser hvad der opgav sig tidligere, så meget mere end overvældet. Det undre mig at vi får så helt utroligt et respons, både fra autodiatere, professionelle til mig f.x. mig der gerne vil have svar på min daglige fysiologiske tankegang og gøremål derude. Det fortæller meget om vor hobby. Jeg har printet det hele ud Randi, så er det mere overskuligt at for indsigt i rådene. Jeg er fuldstændig overstrømmet. Man kan godt sige, at hjælpen er nær her i P.Ø. Forøvrigt er spørgsmålene også spændende. håp

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 8. juni 2010 kl. 22.46

Jeg er udlært frugtavler og har i tidens løb beskæftiget mig meget med fuchsia og har bl. a. skrevet en lille dyrkningsvejledning til fuchsia. Gennem de sidste år har det været dahlia, som vi i dag har 650 sorter af, som jeg mest er ude og holde foredrag omkring.

De sidste 20 år har jeg opformeret gamle frugtsorter og opbygget Jyllands nok største Pomet = frugttræssamling med næsten 700 forskellige frugttræer og buske. Holder foredrag og kurser om gamle og til dels nye sorter af frugt.

I vores have har jeg haft flere tusind forskellige planter i pleje i tidens løb og mit kendskab til mange planter af alle typer og deres dyrkning er derfor nok lidt større end for gennemsnittet. Af samme årsag kan jeg heller ikke lade være med at blande mig i debatten, når tiden tillader det.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. juli 2010 kl. 1.45

hans aage, du har nemmerlig helt ret: Det er skønt at vi her på siden har nogle intelligente folk, der alle tider er så venlige at stille deres viden om haver og jo da dermed også dyrkning af sammen til rådighed for os alle. Om mig selv kan jeg i den ombæring jo da nok fortælle, at jeg fik det med dyrkningen ind med modersmælken. Akke-ja. Vi gik med i marken allerede fra vi var unge børn. Det var i slutningen af 30'erne. Du kan nok se, at med så megen erfaring, ja da kan det jo ikke ungås, at en betragtelig viden opbygges. Heldigvis deler jeg gerne den med andre. Da jeg blev en ung mand og flyttede ind til storbyen, ja det var i første omgang Middelfart, ja da blev jeg jo da ved med at hjælpe mine forældre i marken. Snere fik jeg min egen have. Det var i slutningen af 50'erne. Ja da kan du nok tro dig, at jeg fik gang i havedyrkningen. Siden da har jeg alle tider haft køkkenhave, det er da både skønt og godt. Og så er jeg aldrig syg. Det gode helbred kommer sig af slidet i haven og så er der jo i tilgift økologi på bordet. Og det er altså bare en sund omgang, kan jeg nok fortælle dig!

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »»medhjælp««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > »medhjælp«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider