Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 16. maj 2010 kl. 20.45
jeg har sidste år sat en alm rabarber, men skal den have gødning her i foråret eller hvordan skal den passes jeg går ud fra den skal have vand i tørrer perrioder de første år men så burde den vel også kunne klare sig. er de der nævnes flere steder vinrabarber/jordbærrabarber, mere søde end den alm som jeg har. er der metoder til at få den alm mere sød
hilsen hans
Skrevet af: Boi Jensen, 17. maj 2010 kl. 18.17
Hej Hans Henrik
Rabarber er grådige planter der tåler ekstremt meget gødning. Før i tiden var et godt husråd at hælde latrinspanden ved rabarberbedet - og dem der gjorde det, havde de flotteste rabarber. Den slags bruger vi ikke så meget mere, men kan du få fat i en masse husdyrgødning, kompost og andet godt - kan du bare lægge et ordentligt lag rundt om rabarberplanterne og næsten helt ind til selve planten og du vil få udbytte af øvelsen.
Der er i dag mange gode sorter fremme og de kaldes i flæng mange forskellige navne, f.eks. dem, du har nævnt, men derudover er der også mange sortsnavne i handlen.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 17. maj 2010 kl. 21.40
hej boi
det var lige det svar jeg søgte her inde. tak for det svar det lader til du ved en hel del om forskellige planter.
med venlig hilsen hans
Skrevet af: Eivin Knidsen, 18. maj 2010 kl. 9.50
Hej Hans, gød du blot dine rababer alt det du vil. Hvis du er en af os intelligente mennesker, der bor på landet har du måske en mødding eller kompostbunke. Den slags elsker rababerne. Og så kan man jo da nyde det hele til fulde når du senere nyder udbyttet i en overdådig kompot med flødeskum og hele moletjavsen!
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 18. maj 2010 kl. 20.37
Det er spændende at læse forskellige indsigter, også med rababer. Mens jeg husker det. Det er jo tilsætningene der bestemmer smagen, måske ikke netop lige for rababer, de smager netop igennem. Også når de blandes med andet. Jeg har vinrababer, som min svigersøn roser i meget høje toner. Nok for at at jeg laver så meget kompot som muligt. Så fik de knageme en hel favnfuld af de store grønne smidt på køkkenbordet den anden dag, som jeg blev valg til at tilberede, som mine egne (vinrababerne). Katten rive mig om jeg ikke næsten åd mange af dem før jeg fik dem putte i glas, nå ja, også med lidt eddike i for oxaliens skyld. Så spis roligt de grønne rababer. Det med natpotte-kvælstoffet kan du også roligt se stort på, hvad tror du al det andet naturgødning består af? Måske skal du vente en uges tid efter gødningen - ? håp
Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 18. maj 2010 kl. 21.58
hej elvin og hans åge petersen
jeg har ikke en kompstbunke at tage af , men har græsafklip at kunne bruge . dog har jeg i nærheden , en gård og der kan jeg sikkert hente dyregødning og lægge tæt omkring planterne. rabarberne bliver helt sikkert nyt kan du tro.
med venlig hilsen hans
Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. juli 2010 kl. 1.30
Det er skønt, at du kan bruge rådet. Og held og lykke med det!
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Rabarber