Forum

Beskæring af agurker/sideskud

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lilian Andersen, 8. maj 2010 kl. 18.37

Jeg synes det er svært at finde ud af at beskære agurker, for jeg kan ikke forstå hvad det er der bliver til sideskud, hvis man kniber gevæksterne/de små agurker eller hvad det er i bladhjørnerne på hovedstammen.
Har ikke erfaring med agurkeplanter.
Og er det samme måde man bruger hvis det er såkaldte skoleagurker som hvis det er de lange slageagurker.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kjær Hansen, 21. maj 2010 kl. 21.19

Hej Lillian, da der ikke er andre, der vil hjælpe dig, forsøger jeg mig. For at få så mange agurker så muligt på en almindelig agurkeplante, skal du gøre følgende: knib alle de bitte små agurker af i bladhjørnerne på hovedstammen i hele vækstsæsonen. I op til en højde af ca.80 cm kniber du så sidegrenene af efter at planten har sat af til 1 agurk, altså ved 1.bladpar - sidegrenene kommer også frem i bladhjørnerne, men det kan tydeligt ses, at det er en sidegren og ikke en agurk! Over 80 cm kan du lade planten sætte af til 2 agurker (efter 2.bladpar), før du kniber sidegrenen over.

Når du har høstet dine agurker i den ønskede størrelse, vil de korte sidegrene igen forgrene sig, og det fortsætter planten med. Du kniber så igen efter 1 agurk under de 80 cm - og efter 2 over de 80 cm. Du kan også skære hovedstammen over, når du synes den er høj nok - f.eks. når den er ved at nå taget.Planten vil blive ved med at sætte sidegrene, indtil frosten eller spindemiderne tager den.

(Kender ikke til skoleagurkers pasning)

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilian Andersen, 22. maj 2010 kl. 1.11

Tak for hjælpen, så må vi så se om jeg kan finde ud af det, men mon ikke ?

Nyt svar til emnet »Beskæring af agurker/sideskud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring af agurker/sideskud

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider