Skrevet af: Bjarne Højlund, 4. maj 2010 kl. 15.05
Jeg har set man kan få opstammede frugtbuske - solbær, ribs mv, er der nogen der ved hvad der bruges som grundstamme til disse?
Hilsen
Bjarne
Skrevet af: Boi Jensen, 4. maj 2010 kl. 20.13
Hej Bjarne
Guldribs bruges til at pode stikkelsbær på og ribs og solbær kan laves med stiklinge, hvor alle knopper bortset fra den øverste fjernes når stiklingen sættes i jorden. Væksten af dette øverste skud bindes så til en pind og alle sideskud fjernes, når de ses - og på den måde bliver stammen så lang, som den nu ønskes - og derfra må træet forgrene sig. Stammen skal have en støttepind i flere år og busken i toppen skal studses ofte, for ikke at vælte planten.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. maj 2010 kl. 20.50
Hej Bjarne
Vil du have stiklinger,siger du bare til.
Anne Marie
Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. maj 2010 kl. 12.36
Det er en spændende debat, men må jeg tillade mig at blotte min uvidenked og spørge, hvorfor man skulle opstamme frugtbuske af arter som de eksempelvis indledningsviste nævnte solbær og ribs (andre kunne vel også medtages kunne jeg jo da forestille mig)? Giver det et større af-kast eller er der tale om en æstetisk betragtning af hvad der ser bedst ud.
Oplys mig!
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Bjarne Højlund, 5. maj 2010 kl. 12.41
Hej Eivin!
for mit vedkommende er det alene på grund af at jeg synes de er flotte, hvorvidt de giver større eller mindre afkast, det ved jeg ikke :)
Bjarne
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Opstammede frugtbuske?