Forum

Beskæring af nyplantet frugttræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Larsen, 21. april 2010 kl. 11.49

jeg har købt 20 frugttræer som barrodsplanter. æble, pære, blomme og kirsebær. nogen af æbletræerne, har ingen sidegrene, men er 2,5m høje. kan jeg beskære den, da jeg ønsker et lavt træ, der kan bære meget frugt.
jeg har plantet dem, for 14 dage siden.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 21. april 2010 kl. 17.38

Når nu ingen andre af de kyndige ud i Pomologi m.m. har tid til at svare må du nøjes med mit.

Det lyder som om du har fået 1 års træer. De er udemærkede og det eneste du skal gøre er at beskære dem i den højde hvor du ønsker at de forgrener sig.
D.v.s. klip topskuddet råt og brutalt tilbage til f.eks. 1 m eller hvor du ønsker at hovedstammen skal slutte.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 21. april 2010 kl. 22.27

Lader du træerne stå sætter de sidegrene i løbet af sommeren. Disse naturlige sidegrene er væsentlig stærkere og kan bære mere frugt end de topskud du får ved at klippe toppen af. Jeg lader altid træerne passe sig selv indtil de har givet 20-25 kg frugt. Først på det tidspunkt tager jeg toppen over nogle sidegrene i 2-2½ m højde. På den måde får jeg nogle stærke grene i en lav højde.

Nyt svar til emnet »Beskæring af nyplantet frugttræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring af nyplantet frugttræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider