Forum

Dyrkning af Ipomoea (pragtsnerle)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 8. april 2010 kl. 15.11

Hej alle haveglade!

Jeg har godt gang i mine to slags Ipomoea (pragtsnerle): Ipomoea ’Scarlet O’hara’ der er vinrød og Ipomoea ’alba’ der er råhvid. Begge Ipomoea er forbi kimbladene og begyndt at vokse godt.

Nu har jeg et spørgsmål til dette forum:
Kan man knibe topskuddet af som med ærteblomster, for at planterne kan forgrene sig bedre?

Jeg har kun seks planter af den hvide, og vil jo helst ikke ødelægge planterne, hvis metoden IKKE dur.

- Kenn

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 9. april 2010 kl. 7.29

Jeg kniber aldig mine Ipomoea, og jeg har mange, de findes nemlig også som flerårige der kan opbevares frostfrit, men det du kan gøre er at sætte dem lidt køligere så de ikke render så meget i vejret.
Der er noget du skal huske det er at ikke alle Ipomoea kan lide at man roder med deres rødder nogle går i stå mens andre sættes kraftigt tilbage.
Kenn hvis du er interesseret så har jeg en side hvor der findes jeg ved ikke hvor mange slags.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 9. april 2010 kl. 9.24

Hej Lis - jeg har priklet dem om i store dybe potter, så rødderne får den fred de skal have, og de har nu stået nogle dage i mit drivhus, hvor de får undervarme, og er beskyttet om natten af bobleplast.

Den side du omtalte vil jeg gerne se, så vedlægger du et link?

Nu var det min tanke/idé at man kunne forgrene planterne ved at knibe topskuddet af. Er der mon andre der har forsøgt dette?

- Kenn

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 9. april 2010 kl. 10.18

Her Kenn www.sunshine-seeds.de/Schling-und-Kletterpflanzen-I-30_1195c.html.
Kenn du kan også søge på ordet Convolvulaceae på denne side, og du vil finde flere slags.
Jeg handler der selv, der er hurtig levering og portoen er billg 3-4 Euro alt efter hvor mange poser frø man køber.
Jeg skal lige se inde på mit forum om der er nogen der har nappet topskuddet, men jeg mener det ikke, men du kunne da prøve med en af dem hvor du har mange planter og så se resultat.
Det lyder fint som du har placeret dem.
MVH
Lis

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 12. april 2010 kl. 14.49

Tak skal du have, Lis! Det er en fin hjemmeside du linker til med MASSEVIS af Ipomoea. Den må jeg bestille fra til næste sæson, for det kan vel næppe nås nu?

Det ville glæde mig om du kunne finde nogen i dit forum, der havde leget lidt med knibning af topskud. Og jeg vil nok forsøge at knibe toppen af et par af mine vinrøde Ipomoea. Så må det gå som det gør.

Senere kan jeg vende tilbage og komme med info om hvordan det gik …

- Kenn

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 13. april 2010 kl. 19.23

Det kan sagtens nås endnu Kenn, de spirrer hurtigt, og du kan se såvejledning på frøene der, jeg ligger gerne mine ipomoeafrø i vand et døgn.
Jeg har købt nogle der som var meget anderledes de skulle brændes først og så i vand et døgn, de var dækket af et tykt lag uld.
Dette viste jeg fra en bekendt, som havde sået nogle der lignede for år tilbage.
Der er ikke nogen der har nappet toppen af, men jeg snakkede med en iaftes og han ville prøve for at se hvilket resultat det gav, om de blev mere buskede ligesom Lathyrus gør.
Lis

Nyt svar til emnet »Dyrkning af Ipomoea (pragtsnerle)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Dyrkning af Ipomoea (pragtsnerle)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider